Alteco Medical föremål för utredning i Italien

Alteco Medical (”Alteco”) har blivit informerat om att bolaget är ett av 16 bolag och 86 personer som är föremål för utredning och eventuellt åtal i Italien avseende, i Altecos fall, underlåtenhet att förhindra korruption.

Som Alteco informerade genom pressmeddelade den 10 maj 2017 hade bolaget då via italiensk media tagit del av information om en lokal utredning avseende misstänkt korruption. Utredningen omfattade enligt mediauppgifterna ett 70-tal personer och ett 15-tal bolag. I media uppgavs även att Alteco skulle beröras av den lokala utredningen, men Alteco blev aldrig kontaktade av italienska myndigheter i frågan.

Åklagarmyndigheten i Italien har beslutat att gå vidare i ärendet mot bolag och personer som omfattats av utredningen enligt ovan och Alteco har nu fått information om att åklagaren har gjort en formell framställan i vilken det framgår att åklagaren utreder ärendet i förhållande till Alteco och överväger att väcka åtal. Saken rör, i Altecos fall, påstådd underlåtenhet att vidta erforderliga åtgärder för att motverka och förhindra korruption, som åklagaren gör gällande har begåtts i Altecos intresse. Alteco är av uppfattningen att bolaget inte ska hållas ansvarigt för något brott och avser därför att bestrida ett eventuellt åtal.

Ytterligare information kommer att lämnas när sådan finns.

Denna information är sådan information som Alteco Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 januari 2018.