Kommuniké från årsstämma i Alteco Medical AB (publ)

Igår, den 19 maj 2016, hölls årsstämma i Alteco Medical AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultatdisposition
Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2015.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna
Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fem styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode skall utgå med sammanlagt 390 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna enligt följande: styrelsens ordförande ska erhålla 130 000 kronor och var och en av de övriga styrelseledamöterna ska erhålla 65 000 kronor. Vidare beslutades att en revisor skall utses samt att arvode till revisor skall utgå enligt avtal.

Val av styrelse och revisor
Stämman beslutade att Anders Althin, Ugo Grondelli, Hans Petersson, Olof Stocksén och Mats Wahlström omväljs som styrelseledamöter. Till styrelseordförande valdes Hans Petersson. Vidare beslutade stämman att bolagets revisor Bertil Raue omväljs till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

Lund i maj 2016
Alteco Medical AB (publ)
STYRELSEN

Sepsis (livshotande blodförgiftning) är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Sepsis orsakar idag fler dödsfall än HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans. Bolagets patenterade CE-märkta produkt Alteco® LPS Adsorber fångar upp ett bakteriegift från blodet som är orsaken till omkring hälften av sepsisfallen. På så sätt hejdar bolagets behandling den kritiska delen av sjukdomsförloppet och risken för organsvikt, vilket förlänger möjligheten att