Altor förvärvar Ålö

Altor Fund III GP Limited (“Altor”), har tecknat avtal om att förvärva Ålö Intressenter AB (“Ålö”), världsledande tillverkare av frontlastare och redskap för jordbrukstraktorer, från 3i och Balticgruppen

Ålö tillverkar frontlastare och redskap för jordbrukstraktorer under varumärkena Quicke, Trima, VETO och Force, och levererar dessutom frontlastare till de flesta traktortillverkare globalt. Bolaget som är baserat i Umeå har även produktion i USA, Kina och Frankrike. Ålö har cirka 600 anställda.

”Vi är glada över att ha Altor som ny huvudägare för att hjälpa oss i nästa fas av tillväxt. Vi är väl rustade för att ytterligare stärka vår position på marknaden, inte bara på våra befintliga marknader utan också på allt fler tillväxtmarknader där Altor kan ge värdefullt stöd ", kommenterar Ålös VD Olle Pehrsson

”Ålö, med sin kompetenta ledningsgrupp, är idag den erkänt världsledande tillverkaren inom jordbruksfrontlastare och redskap. Ålö är välkänt för sin innovation, högkvalitativa produkter och sin utmärkta kundservice", kommenterar, Bengt Maunsbach, Partner, på Altor Equity Partners

Ålö har nyligen introducerat en rad produkter anpassade för att möta kundernas behov inom ett brett spektrum av användningsområden, och bolaget har ett effektivt och världsledande tillverkningssystem.

"Genom vår investering i Meyn har vi en gedigen erfarenhet av att utveckla ett europeiskt bolag som har en ledande teknik inom livsmedelsproduktionen till att bli ledande även inom BRIC-länderna. Vi ämnar använda denna erfarenhet till att utveckla Ålö framöver”, tillägger Bengt Maunsbach

”Globala verkstadsföretag med starka marknadspositioner är ett centralt investeringsområde för Altor fonderna. Vi har genom tidigare investeringar såsom Aalborg Industries och Dynapac visatvår förmåga att utveckla sådana verksamheter till världsledande företag. Vi ser fram emot att arbeta med Ålö och att ha dem i vår portfölj", kommenterar Harald Mix, joint-Managing Partner på Altor Equity Partners

Transaktionen förväntas slutföras i juli, efter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter.

Altors rådgivare för transaktionen var ABG Sundal Collier, Ernst & Young och Grönberg Advokatbyrå.

För frågor vänligen kontakta:
Bengt Maunsbach, Partner, Altor Equity Partners, +46 8 678 9115,
bengt.maunsbach@altor.com

Om Ålö

Världsledande Ålö har som affärsidé att bäst och snabbast utveckla, producera och globalt marknadsföra frontlastare med tillhörande redskap – samt att kontinuerligt ge sina kunder bästa möjliga support. Koncernen utvecklar och förvaltar självständiga och marknadsledande varumärken, Quicke, Trima VETO och Force. Koncernen har säljbolag i åtta länder samt produktion i fem länder. Totalt arbetar ca 600 personer i koncernen.

Altors fonder är riskkapitalfonder bestående av ”Altor 2003 Fund” med ett kapital om 650 miljoner euro, ”Altor Fund II” med ett kapital om 1 150 miljoner euro samt ”Altor Fund III” med ett kapital om 2 000 miljoner euro. Altor Equity Partners agerar som investeringsrådgivare åt Altors fonder. Altor investerar i nordiska bolag med fokus på värdeskapande genom tillväxtinitiativ, strategisk utveckling samt operationella förbättringar och har sedan starten 2003 investerat i över 30 plattformsinvesteringar och fler än 30 tilläggsförvärv. Bland investeringarna ingår Lindorff, AGR, SPT Group, Helly Hansen, Constructor, Sonion, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Wrist och Byggmax. För mer information, vänligen besök www.altor.com

Om oss

Since inception, the family of Altor funds has raised some EUR 5.8 billion in total commitments. The funds have invested in excess of EUR 3.4 billion in more than 40 companies. The investments have been made in medium sized Nordic companies with the aim to create value through growth initiatives and operational improvements. Among current and past investments are Rossignol, Spectrum, Apotek Hjärtat, Hamlet Protein, Carnegie, Helly Hansen, Dustin and Byggmax. For more information visit www.altor.com.