ALVAREZ & MARSAL ÖPPNAR NORDISKT KONTOR I STOCKHOLM OCH TAR IN TRE LEDANDE KONSULTER FRÅN KPMG

Starten i Stockholm innebär att en helt ny typ av konsultverksamhet gör entré i Sverige

Ledande företaget Alvarez & Marsal (A&M) inom professional services öppnar kontor i Stockholm. Öppningen är en del av företagets snabba expansion i hela världen men också en följd av de allt tuffare kraven på främst revisionsfirmor att enbart ägna sig åt revision. A&M har fokus på företagsfusioner, omstrukturering och skatterådgivning. Stockholmskontoret kommer att ledas av de mycket erfarna konsulterna Christer Wiberg, Taus Wolfsberg and Christer Johansson. De kommer alla tre närmast från KPMG. Christer Wiberg blir vd, nordisk chef och ansvarig för rådgivning kring företagsfusioner I Norden.

Wiberg, Wolfsberg and Johansson, har alla tidigare varit partners i KPMG:s rådgivningsverksamhet. Nu kommer de att hjälpa till att fortsätta bygga A&M:s europeiska verksamhet som vuxit med mer än 30 procent under de senaste två åren.

Antonio "Tony" Alvarez III, verkställande direktör och ansvarig för A&M:s europeiska verksamhet kommenterar detta med: “Reglerna för revisionsbyråer i Europa och Norden tenderar att bli alltmer restriktiv. Kraven på rotation av revisorer och förbud mot verksamhet utanför den rena revisionen gör att behovet av företagsrådgivning utanför revisionsbyråerna blivit allt viktigare. A & M: s plattform ger en attraktiv modell för företag som söker ett oberoende alternativ.”

Christer Wiberg har lång och djup erfarenhet av att hjälpa företag I komplexa internationella företagsaffärer. Det kan vara både genomlysningar av företag inför köp eller försäljningar (due diligence) men även I samband med stora börsnoteringsprocesser. Han har arbetat inom manga branscher såsom vården, Han har arbetat inom många branscher, bland andra hälso- och sjukvård, konsumenthandel och industriell tillverkning. Christer var chef för KPMG:S svenska konsult och rådgivningsverksamhet innan han flyttade över till A&M.

Taus Wolfsberg har stor erfarenhet av att hjälpa riskkapitalföretag och stora företag i samband med förvärv från genomlysning före köp eller försäljning. Men också i samband med omstrukturering och försäljning av offentlig verksamhet. Innan han knöts till A&M var Taus chef för KPMG:s team av försäljningsrådgivare I Sverige. Han har tidigare även varit ansvarig för KPMG:s svenska private equity grupp.

Christer Johansson tar med sig mer än 15 års operationell erfarenhet av due diligence, försäljningsprocesser och integrationer till A&M. Han har arbetat med ledande riskkapitalverksamheter runt om i Norden och Europa. Christer Johansson har även erfarenhet av liknande arbete från sina år inom Atlas Copco och Alfa Laval, där han arbetade med integration, produktionsförbättringar och optimering. Till detta kommer att han bland annat lett internationella sparprogram. Innan övergången till A&M, ledde han KPMG:s nordiska operationella due diligence- och integrationsteam.

Paul Aversano, verkställande direktör och Global Practice Leader av A&M’s Transaction Advisory Group, kommenterar, “A&M:s nordiska expansion fortsätter vår utveckling och visar vårt engagemang för att tillhandahålla ett globalt integrerat tillvägagångssätt. Utnämningarna av Christer Wiberg, Taus Wolfsberg och Christer Johansson, tillsammans med vårt utbud av tjänster ger oss möjlighet att hjälpa nordiska företag att maximera verksamheten.”

Christer Wiberg uttrycker gruppens tankar på följande sätt: “A&M:s omfattande utbud av tjänster och möjligheten att slippa ifrån revisionskonflikter positionerar oss som det naturliga alternativet för större nordiska verksamheter och riskkapitalföretag. A&M:s operationella bakgrund är fundamentet för maximering av värde genom transaktionsrådgivning och basen för vårt beslut att börja arbeta för A&M. Mina kollegor och jag ser fram emot att arbeta med A&M:s klienter och bygga upp företagets nordiska närvaro.”

För mer information om Wiberg, Johansson and Wolfsberg, klicka på deras presentationer nedan.

- Christer Wiberg, https://www.alvarezandmarsal.com/our-people/christer-wiberg

- Taus Wolfsberg, https://www.alvarezandmarsal.com/our-people/taus-wolfsberg

- Christer Johansson, https://www.alvarezandmarsal.com/our-people/christer-johansson?utm_source=cision-email-release&utm_medium=Alvarez-Nordic-Press-Release-6-5-17

För mer information:
Sandra Sokoloff, Senior Director of Global Public Relations, A&M, +1 212-763-9853
Margaret Cameron-Waller, Director of Marketing U.K. & Europe, A & M, +44 (0)207 7155202
Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, +46 708 184298

Om Alvarez & Marsal

Företag, investerare och myndigheter över hela världen anlitar Alvarez & Marsal (A&M) när konventionella tillvägagångssätt inte räcker till för att få till stånd förändringar och uppnå resultat.

Det partnerägda A&M är sedan 1983 en ledande aktör inom professional services som levererar genomlysning, effektivisering, turnaround management och rådgivning till organisationer som eftersträvar förändring, tillväxt, resultatförbättring genom operativa aktiviteter. Våra erfarna och seniora medarbetare med lång industrierfarenhet håller ofta världsklass. De hjälper sina klienter att rekonstruera och hjälpa företagsledare att få igång förändringsprocesser, hantera risker och hitta värden i varje stadium av processen. A&M har vuxit från 30 professionella rådgivare i Europa för fem år sedan till över 300 idag.

Läs mer på alvarezandmarsal.com.

Följ oss A&M på LinkedIn, Twitter och Facebook.

Taggar: