Alzinova beviljas USA-patent för ALZ-101

Alzinova AB (”Alzinova”) har fått ett förhandsbesked (ett s.k. ”notice of allowance”) om att patentansökan för bolagets vaccin och grundteknologi kommer att godkännas i USA — världens största läkemedelsmarknad.

Godkännandet ger ett starkt skydd för grundteknologin AβCC och ALZ-101. Patentskyddet gäller till april 2029 med möjlighet till förlängningar en bra bit in på 30-talet. Den amerikanska marknaden för läkemedel inom Alzheimers uppskattas av företaget GlobalData kunna uppgå till hela 8,1 miljarder USD år 2023, och är således den absolut viktigaste potentiella marknaden för Alzinovas vaccin.

-Det här innebär en fundamental förstärkning av hela vår affärsmodell. Med ett godkänt patent på den viktigaste marknaden står vi starkt rustade för vårt fortsatta utvecklingsarbete av vaccinet, säger Per Wester, VD på Alzinova.

För ytterligare information om Alzinova, vänligen kontakta:

Per Wester – VD

Telefon: +46 70 837 44 33

Denna information är sådan information som Alzinova AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2017.

Alzinova AB (556861-8168) bedriver forskning och utveckling av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom – en av våra största folksjukdomar mot vilken effektiv behandling saknas. Bolagets patenterade teknologi möjliggör utveckling av nya terapier med potential att med stor träffsäkerhet angripa de skadliga ämnen som är centrala för sjukdomens uppkomst. Alzinovas fokus är utveckling av ett vaccin som ett långverkande läkemedel för behandling och förebyggande av Alzheimers sjukdom. Vaccinet är under preklinisk utveckling för förberedande inför studier i människa. Bolaget bedriver även utveckling inom diagnostik avseende sjukdomen. Alzinova är grundat av forskare som verkat vid MIVAC forskningscenter inom Göteborgs universitet och av GU Ventures AB.