Smidig övergång till e-biljetter på flygresor

Stockholm den 3 november 2008 - Övergången till e-biljetter på flygresor som genomfördes den 31 maj i år har fungerat smidigare än förväntat på de svenska resebyråerna. Snabbare biljetthantering, färre borttappade biljetter och högre säkerhet, är några positiva effekter, enligt en rundringning som Amadeus gjort. Amadeus, som är den ledande IT-leverantören till resebranschen, har haft en nyckelroll i arbetet att skrota pappersbiljetterna.

Den sista maj var branschorganisationen IATA:s slutdatum för pappersbiljetter för flygresor som bokas via resebyråer. Även om många flygbolag redan dessförinnan gått över till e-biljetter så innebar det en stor omställning för flygindustrin och resebyråerna. Hittills har Amadeus hjälpt 314 flygbolag att införa lösningar och system för e-biljetter.

Syftet med införandet av e-biljetter var bland annat att öka effektiviteten i biljetthanteringen och göra det enklare för resenärerna och det har man lyckats uppnå. En summering av övergången i Sverige/Norge/Danmark visar på ett flertal fördelar hos resebyråerna, som till exempel mindre pappersförbrukning och betydligt mindre manuellt arbete i hanteringen av biljetter.

– Förr var det vanligt med borttappade biljetter och kuvert som försvann med posten och det krävde mycket manuellt arbete som man nu nästan helt slipper. Tack vare e-biljetterna går det också enklare att hantera ombokningar. Förbättrad säkerhet är ytterligare en fördel, till exempel är det svårare att förfalska e-biljetter, säger Charlotte Elf, produktchef, Amadeus Scandinavia.

Hon framhåller dock att det fortfarande finns en del inkörningsproblem och tekniska hinder innan systemet med e-biljetter fungerar helt friktionsfritt i alla situationer – men övergången har i stort sett fungerat smidigt.

- Den största problematiken är när det saknas samarbetsavtal mellan flygbolag på till exempel vissa sträckor eller för vissa passagerare, som spädbarn. I dessa lägen kan det uppstå situationer där resebyrån inte kan ställa ut e-biljetter utan måste lösa det på andra sätt vilket är tidskrävande. Andra problem som vi fångat upp bottnar i att många resebyråer skulle behöva mer kunskap och bättre rutiner kring prissättning och ombokning av e-biljetter. Men sammanfattningsvis så är nackdelarna få och vi räknar med att allt löser sig med tiden.

De särskilda skrivare (ATB-skrivare) som använts för pappersbiljetter ute hos resebyråerna samlas nu in i Norge och Danmark. I Sverige sker insamlingen efter årsskiftet.