Thomas Cook väljer komplett Amadeus-lösning

Thomas Cook group airlines blir första charterflygbolagen att använda Amadeus kompletta uppsättning av lösningar inom Altéa. Avtalet omfattar dynamisk prissättning av tilläggstjänster i linje med flygbolagets multikanalstrategi.

25 november 2014: Amadeus och Thomas Cook group airlines ingår ett avtal som innebär att det senare företaget blir det första charterflygbolagen att använda samtliga lösningar inom Amadeus Altéa-sviten. Gruppens fyra flygbolag i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien och Belgien kommer att använda Amadeus Altéa som enda plattform för att hantera bokningar, inventory och avgångskontroll.

Genom att använda samma IT-system gör Thomas Cook group airlines det möjligt för sina flygbolag att arbeta efter en kundfokuserad strategi, med en konsoliderad kontaktyta för kunder med omfattande realtidsinformation.

Thomas Cook och Amadeus har även förnyat ett långsiktigt distributionsavtal som omfattar gruppens researrangörer i Europa. Amadeus fortsätter att utveckla affärsmöjligheterna inom detta område som exempelvis resebyråernas försäljning av tilläggstjänster.

Utöver ett enhetligt Passenger Service System hos Thomas Cook group airlines skapar samarbetet med Amadeus möjlighet till bättre kundservice genom personliga erbjudanden med proaktiv och enhetlig kommunikation i flera kanaler. En viktig del i den tekniska lösningen är användandet av dynamisk SSR (Special Service Request) prisssättning. Det gör det möjligt för Thomas Cook group airlines att justera priset på sina tilläggstjänster baserat på realtidsinformation om både kunden och efterfrågan.

- Lösningen från Amadeus gör att vi kan samordna vår multikanalstrategi för distribution, säger Christoph Debus, Head of Air Travel på Thomas Cook Group. Genom ett enhetligt system för inventory och distribution kan vi nu nå researrangörer och övriga försäljningspartners samtidigt som vi använder våra egna kanaler för direktförsäljning. Att ansluta oss till Amadeus distributionsnätverk av resebyråer kommer dessutom att hjälpa oss att öka både volym och avkastning.

- Avtalet visar på Amadeus engagemang inom chartersegmentet, där vi kan erbjuda alla de fördelar som finns hos en integrerad IT-plattform i kombination med en global distribution, säger Julia Sattel, SVP Airline IT på Amadeus.

Johannes Winter
Head of Corporate Communications, Thomas Cook group airlines
E-mail: Kommunikation@condor.com

VD, Amadeus Scandinavia

Om Thomas Cook group airlines
Thomas Cook group airlines består av fyra sol- och badfokuserade charterflygbolag: Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Belgium, Thomas Cook Airlines Scandinavia och Condor Flugdienst. Flygbolagen har tillsammans 16,5 miljoner passagerare årligen vilket genererar intäkter om 3,5 miljarder euro. Den kombinerade flottan består av 89 flygplan och för närvarande pågår ett förnyelseprogram som ska vara klart i mitten av 2016, där 25 stycken helt nya A321 flygplan ska integreras i flottan samtidigt som kabininteriören i resterande flygplan moderniseras.

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca