Materialhanteringssystemet SensActive™ patenterat

Morphic Technologies dotterbolag Dynamis har erhållit ett Sverigepatent på materialhanteringssystemet SensActive™. Patentet omfattar systemets unika metod för att automatiskt lokalisera detaljer som ligger osorterade i en lastpall och därefter styra en industrirobot att plocka upp detaljerna.

SensActive™ identifierar och hanterar osorterade detaljer. Systemet möjliggör att med robot plocka och hantera osorterade objekt direkt från pall (bin-picking), vilket tidigare varit omöjligt. Genom att den patenterade metoden möjliggör att plocka gods direkt från ett transportemballage utan att först behöva lyfta ur innehållet för sortering görs stora vinster i tid och fabriksutrymme vid matning av bearbetningsmaskiner. Metoden möjliggör automatisering av ett ofta tungt manuellt arbete.

”Vi har redan sålt tre strategiskt viktiga system till Haldex Brake Products och skall nu initiera global försäljning på prioriterade marknader”, säger Anders Reyier, VD för Dynamis AB. ”Vi ligger helt rätt i tiden med produkten nu när industrin gör allt för att effektivisera”.

Amasten är ett fastighetsbolag med kontor i Stockholm och Finspång, som främst äger bostadsfastigheter men även lokaler och kontor. Beståndet är koncentrerat till Helsingborg, Finspång, Karlskoga, Sollefteå, Härnösand samt ett flertal mindre städer i södra Sverige. Det aktuella marknadsvärdet uppgår till cirka 1,3 miljarder och det finns ett tydligt fokus att utöka portföljen de kommande åren. I dagsläget utgörs portföljen till 70 % av bostäder. Amastens ledord är bra bemötande, kunskap och engagemang.