Morphic etablerar massproduktion på Europamarknaden

Morphic etablerar massproduktion på Europamarknaden Morphic Technologies har påvisat fördelarna med sin unika produktionsteknik för precisionstillverkning av komponenter inom verkstadsindustrin för två av sina kunder, Powder Light Metals GmbH i Tyskland och Precikap AB i Sverige. Tillsammans etablerar nu dessa tre bolag ett renodalt produktionsbolag för precisionskapning av komponenter i Tyskland. Precikap AB har under mer än 10 års tid varit verksam och dominerat som underleverantör inom höghastighetskapning av tråd, stänger och olika profiler på den skandinaviska marknaden. Viljan att expandera verksamheten på den centraleuropeiska marknaden har de senaste åren varit stark inom Precikap då ett stort antal kunder efterfrågat detta. Powder Light Metals GmbH är en etablerad tillverkare av framför allt avancerade lättmetallkomponenter. Företagets grundare har mer än 15 års erfarenhet av såväl materialutveckling som massproduktion av komponenter till de stora fordonstillverkarna såsom DaimlerChrysler, Volkswagen, BMW med flera. Tillsammans etablerar nu företagen produktionsbolaget PPM Cutting Service GmbH i det tyska Ruhrområdet. PPM Cutting Service kommer uteslutande att investera i produktionsutrustning från Morphic Technologies. Precikap överför sin gedigna produktionskunskap och företagets marknadskontakter till PPM. Powder Light Metals utgår från redan etablerade marknadskontakter och leder det operativa arbetet inom PPM i Tyskland. Morphic Technologies ägarandel i PPM Cutting Service är 30 %. "PPM har redan flera storordrar på gång in och det är uppenbart att företaget kommer behöva många maskiner för att täcka den enorma efterfrågan som finns för vår produktionsteknik i centraleuropa" säger Morphics styrelseordförande Peter Heidlund. Morphic kommer att genomföra en lansering av sin produktionsteknik tillsammans med PPM Cutting Service på världens största trådmässa i Düsseldorf www.wire.de i början April nästa år. "Vi ser verkligen fram emot att lansera vår unika maskinteknik på mässan för världsaktörerna inom området och påvisa Morphics unika pris och prestanda i förhållande till tidigare maskinbyggare på marknaden. Det blir ett utmärkt tillfälle att presentera en helt ny generation maskinteknik som kommer att ge oss ypperliga förutsättningar för att ta hela marknaden inom området" avslutar Morphics styrelseordförande. För ytterligare information kontakta gärna Peter Heidlund på Morphic Technologies AB i Göteborg på tel 031-7045865 alt info@morphic.se Detta är Morphic Technologies AB Morphic Technologies är ett svenskt verkstadsföretag som utvecklar och etablerar en ny, rationell och miljövänlig produktionsteknik för precisionstillverkning av komponenter. Morphic Technologies har verksamhet i Göteborg och Karlskoga. Bolagets aktie (morp b) är sedan december 2000 noterad på Göteborgs OTC-lista och handlas via banker eller fondkommissionärer. Morphic Technologies AB (publ) Stigbergsliden 5 B - 414 63 Göteborg tel 031-7045865 - fax 031-7759061 www.morphic.se - info@morphic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011130BIT00970/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011130BIT00970/bit0001.pdf

Amasten är ett fastighetsbolag med kontor i Stockholm och Finspång, som främst äger bostadsfastigheter men även lokaler och kontor. Beståndet är koncentrerat till Helsingborg, Finspång, Karlskoga, Sollefteå, Härnösand samt ett flertal mindre städer i södra Sverige. Det aktuella marknadsvärdet uppgår till cirka 1,3 miljarder och det finns ett tydligt fokus att utöka portföljen de kommande åren. I dagsläget utgörs portföljen till 70 % av bostäder. Amastens ledord är bra bemötande, kunskap och engagemang.