Spadtag för nya biblioteket i Finspång

Under 2019 kommer biblioteket i Finspång att byta lokaler. I det nya biblioteket, om 1 000 kvm i centrala Finspång, kommer ytorna att anpassas för att skapa Finspångs nya mötesplats.

-         Lokalerna kommer få ett helt nytt utseende. Stängda och mörka delar av fasaden kommer få nya fönster. Även de allmänna ytorna fräschas upp och ny hiss, trappor och klinker byts ut. Ytterligare etableringar är på gång inom fik-bistro och bland annat ICA byter ut sin ålderstigna kyla och ändrar layout i sina lokaler, berättar Mikael Rånes, förvaltningschef Amasten fastighets AB.

-          Som Finspångs största privata hyresvärd är vi stolta över att tillsammans med kommunen få skapa ny mötesplats för alla invånare. Vi vill tacka kommunens företrädare, för det gedigna planeringsarbetet som vi vet legat bakom beslutet, att flytta nuvarande biblioteket till bättre anpassade lokaler. Ett speciellt tack till Per, Bibliotekschefen, som med tydlig vision guidat både arkitekter som fastighetsägare i utformningen av det nya biblioteket. Allt för att möta den framtida utvecklingen, fortsätter Mikael Rånes, förvaltningschef Amasten fastighets AB.

-          Vi gör det här då det är viktigt för oss med ett levande centrum. Det ska vara en plats för folk att vara och trivas i. Vi hoppas att de nya centrala lokalerna ska bidra till att ännu fler hittar hit och på så sätt uppmuntra ännu fler barn och unga till att läsa mer, säger Ulrika Jeansson, ordförande kommunstyrelse Finspångs kommun.

Fler projekt på gång
Förutom projektet med biblioteket har Amasten fler projekt på gång i Finspång. Bland annat konverteringar från lokaler till bostäder i centrum, men också projektet Premium. Lägenheter i äldre standard uppgraderas till Premiumlägenheter, med parkett, säkerhetsdörr, nytt kök och nytt badrum med golvvärme.

Bild: Johan Malmberg (utvecklingschef Finspångs kommun), Mikael Rånes (förvaltningschef Amasten), Per Johansson, (bibliotekschef Finspångs kommun) Ulrika Jeanssen (ordförande kommunstyrelse Finspångs kommun), Christer Fors (fastighetschef Amasten)

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson(er)s försorg, för offentliggörande den 20 december 2018 kl. 09.00 CET.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Mikael Rånes, förvaltningschef, Tel: +46 (0)70-975 14 63 mikael.ranes@amasten.se

Amasten är ett fastighetsbolag som förvaltar, utvecklar och bygger. Fastighetsbeståndet utgörs av två tredjedelar bostäder, resterande ytor utgörs av kontors- och butiks- och samhällslokaler. För ytterligare information besök vår hemsida www.amasten.se. Aktierna i Amasten är listade på Nasdaq First North Premier och bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, telefon 08-528 00 399. www.fnca.se

Taggar:

Citat