Nya Amazonserier på Prime Video under juni månad

Här är våra nya originaltitlar från Amazon som blir tillgängliga på Amazon Prime Video under juni månad. Prime Video-användare i fler än 200 länder får tillgång till de nya titlarna Long Strange Trip och Le Mans: Racing is Everything.

Long Strange Trip

Dokumentären Long Strange Trip från Amazon kommer till Amazon Prime Video den 2 juni. Regissör är Amir Bar-Lev (The Tillman Story) och Martin Scorsese står som producent. Long Strange Trip är den första fullängdsdokumentären som utforskar visionen, innovationen och den kompromisslösa hängivelsen till sin publik som gjorde The Grateful Dead till en av sin generations mest influensrika band. Vi får följa med på bandets 30-åriga resa till att bli en av rockens mest otippade framgångssagor. Intervjuer med bandmedlemmar, roadies, familjemedlemmar och fansen, de så kallade Deadheads. Regissören Bar-Lev ger oss en ny, tidigare inte visad, sida av The Grateful Dead och den psykedeliska subkultur som växte fram runt bandet. Filmen är också ett spännande porträtt av bandets frontman Jerry Garcia. Vi får se hur hans förakt mot auktoritet krockar med rollen som ledare i ett spretigt kollektiv på turné. Long Strange Trip utforskar bandets radikala experiment med elektrisk musik. Dokumentären visar de enormt begåvade musikerna bakom bandet, men berättar även om deras ohämmade konstnärliga uttryck, deras hjärtskärande tragedi och 1900-talets motkultur de skapade.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=kinRVgYCYL8&feature=youtu.be

Le Mans: Racing is Everything

Originalserien från Amazon, Le Mans: Racing is Everything har premiär fredag den 9 juni på Amazon Prime Video. Serien handlar om det legendariska och tuffa 24 timmars långa racet Le Mans som gått av stapeln i franska Le Mans varje år sedan 1923. Le Mans: Racing is Everything bjuder på obegränsad tillgång till motorsporttävlingens samtliga 24 timmar. Förutom själva racet utforskar serien även Le Mans historia och de generationer av modiga racerförare som tävlat i det tuffa loppet under åren. I serien får vi följa med teamen bakom Porsche, Audi, Nissan, Toyota, Aston Martin och Rebellion i deras kamp mot klockan för att få bilarna redo inför tävlingen. Bland de medverkande förarna hittar vi stora namn som den australienska Formula 1-föraren Mark Webber, som efter två livsfarliga krascher i Le Mans fortfarande inte fullföljt tävlingen. Den trefaldige Le Mansvinnaren och självsäkre André Lotterer från Tyskland, som kör för Audi och som vunnit 9 gånger under det senaste årtiondet. Dessutom medverkar Nico Prost, son till legendariske Formula 1-föraren Alin Prost. Vi följer även den ännu inte riktigt lika kända, Jann Mardenborough, 19-åringen från England som fick en plats i Nissan-stallet efter att ha vunnit en e-sportsracetävling.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=qB9sGOAeTmE&feature=youtu.be

Bildmaterial: https://amznstudios.app.box.com/s/yefkn21pvo42m0imrfa8v7vtpkpgltp8

amazonvideo@gmwgolin.se

+46 72-396 80 44 (Anna)

Amazon Prime Videos medlemmar kan streama alla avsnitt via Amazon Prime Video. Är man inte redan medlem på Amazon Prime Video går det att registrera sig för en gratis sju-dagars testversion här: www.amazon.com/howtostream.