Ambea nominerat till Årets samhällsentreprenör

Ambeas satsning på arbetspraktik, språkträning och möjlighet till anställning för nyanlända har återigen nominerats till en utmärkelse. Den här gången är det tidningen Dagens Samhälle som utser Årets samhällsentreprenör.

Det är tredje året i rad som Dagens Samhälle uppmärksammar nyskapande exempel på utveckling och förbättring av vår gemensamma välfärd. Priset Årets samhällsentreprenör går till en ideell organisation, ett företag eller personer med en idé som är en lösning eller del av en lösning på ett samhällsproblem. Bland de drygt 30 nominerade bidragen har tre finalister valts ut:

• Stiftelsen Läxhjälpen, för effektivt och kostnadsfritt studiestöd åt tusentals skolungdomar i utsatta områden
  • Ambea, för sitt praktikprogram för nyanlända
  • Studentvikarie, för sin app som löser skolornas vikariebehov

─ Jättekul och hedrande att vårt arbete uppmärksammas. Det ska bli spännande att se hur det går vid prisutdelningen, säger Nina Thorén Forsanker, som ansvarar för satsningen inom Ambea.

Ambea var tidigare i år också nominerat till Årets samhällsaktör, en utmärkelse som delas ut av PR-byrån Gullers. Även då gällde nomineringen satsningen på integration av nyanlända.

Priset för Årets samhällsaktör delas ut på Stora Samhällsgalan den 10 maj.

Läs mer på http://www.dagenssamhalle.se

Läs mer om Ambeas avsiktsförklaring med Arbetsförmedlingen: https://www.ambea.se/press/pressmeddelanden/500-nyanlanda-erbjuds-praktik-i-ambeas-nytidas-och-vardagas-verksamhet/

Läs mer om KISA-projektet med bland annat mentorsutbildning för handledare för nyanlända: https://www.ambea.se/press/pressmeddelanden/medarbetare-i-nytida-och-vardaga-blir-mentorer-for-nyanlanda/

För mer information, kontakta Nina Thorén Forsanker, samordnare för integrationsprojekt inom Ambea, telefon 0729-733648