AMF Fastigheter köper fastighet vid centralstationen i Stockholm

AMF Fastigheter förvärvar kontorsfastigheten Mentorn 1 med adress Kungsbron 2-20, i Stockholm city. Byggnaden omfattar cirka 17 700 kvm och har övervägande kontor där Google är en av de största hyresgästerna.

– Vi är glada att kunna komplettera vår portfölj mitt i Stockholm. Fastigheten är en modern och flexibel profilfastighet i närheten av centralstationen och vårt första förvärv i Västra city. Det här är ett strategiskt läge som vi bedömer kommer att utvecklas positivt i framtiden, säger Mats Hederos, vd AMF Fastigheter.

Med den tillkommande fastigheten, Mentorn 1, har AMF Fastigheter cirka 492 000 kvm uthyrbar yta i Stockholms innerstad.

Fastighetstransaktionen sker genom bolagsförvärv med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 1 560 miljoner kronor. Säljare är DnB Liv Eiendom Sverige AB. AMF Fastigheter tillträder fastigheten 14 januari 2015. Andra hyresgäster i fastigheten är till exempel; DTZ, FAR Akademi och Bonnier.

Fastigheten byggdes år 2009 och är BREEAM-klassad. Den har mycket goda allmänna kommunikationer såsom tunnelbana och spårväg inom promenadavstånd och även en direktnedgång till Arlanda Express.

– Vår målsättning är att skapa värde för DNB Livs kunder genom aktiv förvaltning av vårt fastighetsbestånd. Det handlar om både förvärv och försäljningar. Vid försäljning av Mentorn 1 realiseras värden för DNB Livs pensionssparare som ligger helt i linje med våra mål, säger Gro K. Boge, vd för DNB:s fastighetsbestånd i Norge och Sverige.

Cecilia Österholm, PR och Information, 08-696 3305, AMF Fastigheter, cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Mats Hederos, VD AMF Fastigheter, 08-696 31 83 mats.hederos@amffastigheter.se

AMF Fastigheter AB utvecklar och förvaltar AMF-koncernens fastighetsbestånd. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och Regeringsgatan 59 i Stockholm. Marknadsvärdet uppgår till drygt 46 miljarder kronor inklusive delägarskap i bostadsföretaget Rikshem.