AMF Fastigheter köper kontorsfastighet i Sundbybergs centrum

AMF Fastigheter förvärvar kontorsfastigheten Atleten 5 i Sundbyberg. Byggnaden omfattar cirka 7 700 kvm och största hyresgäst är Rädda Barnen. AMF Fastigheter förstärker därmed sin position i Sundbyberg.

– Atleten 5 är ett bra komplement till våra befintliga fastigheter i Sundbyberg. Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att investera i närheten av spårbunden trafik. Atleten ligger vid Sundbybergs station där det finns tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och fjärrtåg, säger Mats Hederos, VD AMF Fastigheter.

Fastighetstransaktionen sker genom bolagsförvärv med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 250 miljoner kronor. Säljare är DnB Liv Eiendom Sverige AB. Med den tillkommande fastigheten, Atleten 5, har AMF Fastigheter cirka 55 000 kvm uthyrbar yta i Sundbyberg.

Sundbyberg stad har över 40 000 invånare och är en av Sveriges snabbast växande kommuner.

– Vi är mycket glada över att kunna stärka vår position i Sundbyberg. God tillväxt, bra allmänna kommunikationer, närhet till Stockholm city och många grönområden gör Sundbyberg attraktivt och skapar goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling, säger Mats Hederos.

Mats Hederos, VD AMF Fastigheter, 08-696 31 83, mats.hederos@amffastigheter.se
Martin Tufvesson, Transaktionschef AMF Fastigheter, 08-696 32 09, martin.tufvesson@amffastigheter.se

AMF Fastigheter AB utvecklar och förvaltar AMF-koncernens fastighetsbestånd. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och CityCronan i Stockholm. Marknadsvärdet uppgår till cirka 40 miljarder kronor inklusive delägarskap i bostadsföretaget Rikshem.