AMF Fastigheter säljer stort bostadsprojekt i Marievik

AMF Fastigheter säljer fastigheten Marievik 15 till JM AB (publ). Marievik är beläget i Liljeholmen alldeles intill Södermalm i Stockholm. Fastigheten består idag av ett kontorshus i direkt anslutning till vattnet. AMF Fastigheter har under två år arbetat med en ny detaljplan för att omvandla byggnaden till bostäder – ett projekt JM nu tar över för att realisera.

Stockholms stad har visat ett starkt intresse för att binda samman Marieviksområdet med innerstan. Arbetet med att förändra detaljplanen för att möjligöra bostäder påbörjades för en tid sedan. Fullt utbyggt kommer området att erbjuda attraktiva bostäder och kontor i sjöläge med gångavstånd till god service, spårbunden trafik och kommunikationer.

– Marievik, intill vattnet med närhet till Hornstull och allmänna kommunikationer, är ett av Stockholms mest intressanta bostadslägen. Det här projektet kommer att bidra till Marieviks fortsatta utveckling både som arbetsplats- och bostadsområde, säger Fredrik Ronvall, transaktionschef AMF Fastigheter.

– Vi ser stor potential för hela området och är glada att JM, som är en marknadsledande bostadsutvecklare, tar över och realiserar projektet, fortsätter Ronvall.

AMF Fastigheter påbörjade 2012 ett arbete med att få till stånd en ändring av detaljplanen vilket ska möjliggöra produktion av bostäder i fastigheten. Under maj-oktober 2013 genomförde AMF Fastigheter och Stockholms stad gemensamt ett parallellt arkitektuppdrag med tre olika arkitektkontor för fastigheten Marievik 15. Förslaget från det holländska arkitektkontoret SeARCH valdes för vidare utveckling. I nu liggande förslag från SeARCH finns möjlighet till ca 500 lägenheter av varierande storlek.

Tillträde till fastigheten är under första kvartalet 2015 och köpeskillingen uppgår till 815 miljoner kronor.

Fredrik Ronvall, transaktionschef, AMF Fastigheter, 08-696 25 60 fredrik.ronvall@amffastigheter.se

Cecilia Österholm, PR och Information, 08-696 33 05 cecilia.osterholm@amffastigheter.se

AMF Fastigheter AB utvecklar och förvaltar AMF-koncernens fastighetsbestånd. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och Regeringsgatan 59 i Stockholm. Marknadsvärdet uppgår till drygt 46 miljarder kronor inklusive delägarskap i bostadsföretaget Rikshem.