AMF Fastigheter säljer Trängkåren

AMF Fastigheter säljer fastigheten Trängkåren 6, även känd som Swecohuset, till Areim Fond III.

Fastigheten är belägen i Marieberg på Kungsholmen och omfattar ca 40 000 kvadratmeter blandad verksamhet. Kontorsytorna hyrs av Sweco och i bottenvåningarna finns restauranger och butiker.

- Vi är glada att ägandet av fastigheten nu övertas av Areim som är en etablerad aktör. I och med försäljningen fortsätter vi att fokusera vår verksamhet till utvalda kluster i Stockholmsområdet säger Tove Törneman, projektledare Transaktion och Analys.

AMF Fastigheter har som övergripande uppdrag att bidra till en hög och stabil avkastning till AMF:s pensionssparare.

Areim tillträder fastigheten 1 mars 2018. Köpeskillingen är cirka SEK 1,7 miljarder.

Marcus Hallberg, presskontakt
marcus.hallberg@amffastigheter.se

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 59 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se