Här får Stockholm nytt liv

Idag öppnades delar av kvarteret Urban Escape upp för allmänheten. Nu förändras hjärtat av Stockholm i den största förvandlingen av city sedan 1970-talet. Här finns nu hotellen At Six och Hobo samt restaurangen Tak redo att levandegöra kvarteret. En ny entré till Gallerian från Brunkebergstorg slår upp portarna och skapar nya flöden för Stockholm. Tillsammans med en rad företag och många nya besökare blir det en kontrastrik mix av handel, caféer, restauranger och kontor. Stockholm har fått ett nytt citykvarter för dygnets alla timmar.

Idag fick allmänheten för första gången ta del av det varierande utbud som Stockholms nya citykvarter erbjuder. Högt över taken finns Frida Ronges tvåvånings-restaurang Tak med panoramautsikt över Stockholms praktfulla vyer. I markplan skapas nya flöden med entrén till Gallerian från Brunkebergstorg och i de nya hotellen växer unika miljöer fram. At Six, med ambitionen att ge Stockholm en upplevelse av konst, arkitektur och service i världsklass. Hobo är mer än bara ett nytt hotell. Det är även en mötesplats och en helhetsupplevelse två våningar, fyllda med restaurang, barer, café, scen och en pop-up-yta.

– Urban Escape fylls nu med inspirerande och oväntade upplevelser och miljöer. När vi startade projektet 2014 var målet att skapa en plats där människor vill vara. Där det vardagliga möter det extraordinära och där arbetsdagen möter fritiden på ett helt nytt sätt i hjärtat av Stockholm. Kvarteret ska vara en plats att utvecklas på och trivas i. Att idag få se och presentera resultaten av det vi utvecklat känns otroligt kul, säger Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter.

Samarbetet med Petter A Stordalen och Nordic Choice Hotels är en del av att skapa ett kvarter som lever dygnet runt.

Brunkebergstorg är en unik plats i hjärtat av Stockholm. Vi såg möjligheten att få vara med och skapa någonting väldigt speciellt här. Väcka liv i området efter mer än 50 år i dvala. Jag är helt övertygad om att hotellen At Six och Hobo och restaurangen Tak kommer bjuda Stockholmarna och stans besökare på helt nya upplevelser som kraftigt stärker Stockholms attraktionskraft, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.

Med fem hus, fyra gator, två torg, två internationella livsstilshotell och en galleria ska Urban Escape bli Nordens mest kontrastrika kvarter. Nu står Stockholms nya stadskärna redo att fyllas med liv och rörelse.

För ytterligare frågor och bokning av enskilda intervjuer, kontakta:

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Fakta om Urban Escape Stockholm

• Mitt i centrala Stockholm ligger fem unika fastigheter som tillsammans skapar Stockholms mest spännande och kontrastrika kvarter – Urban Escape.
  • Totalt omvandlas 130 000 kvm i det är största stadsutvecklingsprojektet i city sedan 1970-talet. Urban Escape ska förvandla city till en öppen, attraktiv och levande destination för företag, besökare, boende och stockholmare.
  • Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Här skapas kontorsplatser, hotell och bostäder tillsammans med handel, mötesplatser och restauranger.
  • Vid det ombyggda Brunkebergstorg finns lyxhotellet At Six och upplevelsehotellet Hobo samt restaurangen Tak. Dessa är utvecklade tillsammans med Nordic Choice Hotels och Petter A Stordalen.
  • White Arkitekter står för husets arkitektoniska utformning samt för fasad och påbyggnader. Målet genom hela projektet har varit förnya och göra Brunkebergstorg mer tillgängligt med hjälp av en arkitektur som tar hänsyn till både historia och samtid. Husen i kvarteret har medvetet fått olika känsla och karaktär beroende på sin omgivning och funktion.
  • Urban Escape utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².
  • Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.
  • Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2019.
  • Förutom kontor och bostäder kommer Gallerian ges ett helt nytt uttryck och en ny spännande form. Som en del av Urban Escape kommer Gallerian öppnas upp och bli mer levande, attraktiv och tillgänglig. Bland annat genom en ny entré från Brunkebergstorg.
  • AMF Fastigheter gör även, den för Stockholm, helt unika satsningen att aktivera och tillgängliggöra kvarterets tak. Urban Escape utvecklar en unik takmiljö för Stockholm och Sverige med ett ca 2 500 kvm stort taklandskap. Tre tak kopplas samman med broar och bjuder på en 360 graders utsikt över Stockholm.
  • Urban Escape omfattar 62 000 m² för moderna och flexibla kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.
  • Utvecklingen av Brunkebergstorg görs tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza). Brunkebergstorg kläs i 1000 ton bohusgranit i olika format, bland annat Tossene Grå, och står färdigt i juni 2017.
  • Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2019.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 55 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se