Nu öppnar taklandskapen i Urban Escape

Den 5 maj öppnar Stockholm under Stjärnorna, AMF Fastigheters och At Six nya satsning i Urban Escape-kvarteret. Stockholm under Stjärnorna är en takterrass på 1 200 kvadratmeter under bar himmel som nås från Brunkebergstorg mitt i city. Taket som smygöppnade under sex helger i slutet av sommaren 2017 blir nu en permanent hela-dagen-destination på 50 meters höjd med utsikt över Stockholms takåsar och inlopp.

På Stockholm under Stjärnorna finns tre barer, en matsatsning som andas internationell streetfood, utomhusbio, gruppträningstillfällen och direktsändning av sommarens fotbolls-VM, bland mycket annat. Det är en takpark som kommer att präglas av en gedigen eventaktivering flera dagar i veckan som stockholmsprofilen Victor Sanchez står bakom. Ambitionen är att skapa en folkpark med festivalstämning som är öppen från morgon till sen kväll.

- Stockholm under Stjärnorna är mer än en bar, vi hämtar mycket inspiration från parkhäng och har sen flyttat upp det 50 meter. Det är en plats vi fyller med picknickkorgar, fotbolls-VM, yoga, utomhusbio, musik och spelningar som är värda en omväg. Tänk en festival som sträcker sig över hela sommaren på ett tak mitt i centrala Stockholm med utsikt över både Saltsjön och alla delar av stan,” Säger Henrik Jakobsen ansvarig på Stockholm under Stjärnorna.

Stockholm under Stjärnorna nås via Brunkebergstorg och över en bro från Tak, Frida Ronges rooftop-restaurang som öppnade tillsammans med hotellen At Six och Hobo när AMF Fastigheter invigde de första delarna av Urban Escape-kvarteret i mars 2017. Totalt utgör Tak och Stockholm under Stjärnorna 2 500 kvadratmeter taklandskap med 360-graders utsikt över Stockholms takåsar.

Väl uppe på takparken kommer besökarna att kunna breda ut sig på den 1 200 kvadratmeter stora ytan. Stockholm under Stjärnorna delas upp med avskiljare för att skapa ett flertal mindre ytor såsom en gräsmatta eller soldäck. Den tilltagna storleken gör det till en perfekt plats för privata events och tillställningar samtidigt som delar kan hålla öppet för allmänheten.

- Med Urban Escape har vi öppnat upp ett tidigare livlöst och slutet kvarter till en öppen och pulserande plats där både företag, besökare och stockholmare vill vara. Nu när vi öppnar Stockholm under Stjärnorna är det ytterligare ett steg på vår resa i att ta den här delen av city från en dagsdestination till en dygnet-runt destination där alla är välkomna, säger Henriette Johansson marknadsområdesansvarig för Urban Escape på AMF Fastigheter.

För mer information kontakta:

Marta Jarzabek Hulthén, AMF Fastigheter
marta.jarzabek-hulthen@amffastigheter.se
+46- 70 585 05 88

Om Urban Escape

Urban Escape är Stockholms nya citykvarter som växer fram mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Genom att länka samman fem fastigheter, fyra gator, två torg, två internationella livsstilshotell och en galleria ska Urban Escape bli det mest spännande och kontrastrika kvarteret i Norden.

Här kombineras kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster. Fem hus, fyra gator, två torg och två internationella livsstilshotell och en galleria mitt i city bildar det vi kallar Urban Escape, ett helt nytt citykvarter. Vi rör oss från ett tidigare bortglömt och slutet kvarter till en öppen och levande plats där både företag, besökare och stockholmare vill vara. Tillsammans skapar vi det mest spännande och kontrastrika kvarteret i Norden.

Om Stockholm under Stjärnorna

Stockholm under Stjärnorna är 1 200 kvadratmeter takpark mitt i centrala Stockholm med utsikt över takåsar och Saltsjön. Här samsas två barer och en streetfood-restaurang.

Stockholm under Stjärnona är en hela dagen-destination med kultur, konst och musik i fokus som tar uttryck i dagsfester och kvällsevents, spelningar och utomhusbio, konstutställningar och gruppträning samt servering från morgon till kväll. Inspirationen hämtas från festivaler och parkliv, ambitionen är att skapa en internationell och kulturell mötesplats. SUS är ett eget varumärke och enhet som driftas av livsstilshotellen At Six och Hobo och är en del av AMF Fastigheters stadsutvecklingsprojekt Urban Escape.

Om At Six

At Six är ett samtida lyxhotell designat av Universal Design Studio med konst utvald av Sune Nordgren. At Six har 343 rum och sviter inklusive en presidentsvit med namnet Masterpiece Suite. I huset hittas även tre barer - vinbaren Blanche & Hierta, slow-listening baren Hosoi och At Six Cocktailbar - samt den stora internationella restaurangen Dining Room. Det finns även gym, wellness och 2 000 kvadratmeter flexibel event- och mötesyta.

At Six drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts, tillsammans med bl.a. grannhotellet Hobo, The Thief, Copperhill, Yasuragi och Skt Petri. At Six är medlem i Preferred Resorts & Hotels’ LVX Collection.

Om Hobo

Hobo är ett designhotell på Brunkebergstorg i centrala Stockholm. Men det är mer än bara ännu ett hotell. Hobo är vår tanke om gemenskap. Ett ställe där vi lever, arbetar, skapar, lär oss och har roligt tillsammans. 201 hotellrum plus två våningar med restaurang, barer, café, en scen och pop-up-ytan SPACEby – en helhetsupplevelse präglad av samarbeten mellan lokala kreatörer, mellan dig och oss.

Hobo är designat av prisbelönta Berlinstudion Studio Aisslinger och ägs av Petter Stordalen genom hotellgruppen Nordic Hotel & Resorts där bland annat The Thief, Copperhill, Yasuragi och At Six ingår.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 38 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 62 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se