Stockholms första innovationshus öppnat  – Epicenter skapar kreativitet och tillväxt mitt i city

AMF Fastigheter invigde idag Stockholms första innovationshus Epicenter med öppet hus där bolag som Microsoft, Star Stable, Splay och Google samt många andra innovationsdrivna företag medverkade. Dagen bjöd på flera nyheter inom digital innovation - bland annat fick de som ville operera in ett chip i kroppen.

• Som fastighetsägare måste du förstå förändringen att hus i sig själva är värdelösa om du inte skapar ett innehåll som attraherar människor. I stort sett kan du få tillgång till lokaler överallt, men inom kvarteret Urban Escape kan du få en del av framtiden vilket Epicenter är ett bra exempel på, säger Karolin Forsling, chef stadsutveckling och marknad på AMF Fastigheter.

Epicenter på centrala Malmskillnadsgatan 32 är Stockholms nya mötesplats för digital innovation, kreativitet och samarbete både för redan etablerade företag och morgondagens talanger. Medlemmar erbjuds co-working ytor, flexibla kontorslösningar, tillfälliga projektmiljöer och utbildning i framkant. Det nyöppnade innovationshuset är en del av AMF Fastigheters stora stadsutvecklingsprojekt Urban Escape Stockholm, i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg.

Under dagen hölls ett samtal med bland annat Anders Berglund, VD Google, Sophie Hackford, Wired Consulting, Wired Magazine och Sara Kullgren, Microsoft. Samtalet leddes av serieentreprenören och Epicenters medgrundare Ola Ahlvarsson.

- Det som görs här är något som varenda stad i världen borde göra just nu. Detta är bara början på utvecklingen av digital innovation, säger Sophie Hackford, Wired Consulting, Wired Magazine.

Hannes Sjöblad från föreningen Bionyfiken berättade om hur nya affärer skapas när gränsen mellan människa och maskin suddas ut. Under dagen annonserades även att Epicenter blir partner till Wired Magazine och till det amerikanska Singularity University som kommer erbjuda exklusiva utbildningar. Singularity University har skapats av bland annat Google och NASA.

Platser som Epicenter efterfrågas i allt högre grad då innovationsdrivna företag söker sig till citylägen. Urban Escape Stockholm och Epicenter ökar också huvudstadens attraktion- och konkurrenskraft när en ny stadsbild växer fram. Innovationshuset.

Fakta kring ett urval av medlemmarna i Epicenter

•   Microsoft är strategisk partner och medlem i Epicenter. Samarbetet syftar till att erbjuda entreprenörer på Epicenter möjlighet att utveckla innovativa lösningar på Microsofts plattform och att erbjuda Microsofts ekosystem och nätverk för att nå ut till användare och kunder. Microsoft kommer också bidra med kunskapsöverföring om egna produkter och projekt inom t ex Sakernas internet

• Splay är ett digitalt mediahus som grundades av Vigor Sörman för två år sedan och representerar idag Nordens 500 största YouTube- och Instagramstjärnor. Splay ligger även bakom GOsnap som är Nordens ledande plattform för annonsörer som vill sprida sitt budskap genom inflytelserika profiler i sociala medier.

• Tictail är en ”gör det själv” e-handelsplattform och marknadsplats för unika varumärken som erbjuder en enkel lösning för alla som kostnadsfritt vill skapa en webbutik. Utnämnda till ett av Europas hetaste uppstartsbolag av tidskriften Wired. Tictail har över 70 000 öppna butiker på sin plattform, 42 anställda samt även kontor i New York.

• Star Stable är ett familjeorienterat virtuellt hästspel. Det grundades 2010 och har idag cirka fyra miljoner registrerade användare i 180 länder, spelet finns tillgängligt på elva språk.

Fakta Epicenter

• Epicenter har utvecklats i samarbete mellan AMF Fastigheter, SIME och Result AB och är en del av Urban Escape Stockholm.

• Besöksadress: Malmskillnadsgatan 32.

• Yta: cirka 5000 m2.

• Innehåll: Lounge, konferensrum, co-working ytor, studios för projektgrupper, utställningslokaler, eventytor, café i kombination med moderna flexibla kontor.

• Affärsmodell: Medlemskapsbaserad.

• Öppet för medlemmar från och med januari 2015.

Fakta Urban Escape Stockholm

• Urban Escape Stockholm bygger på sex bärande idéer som utvecklas och presenteras under projektets gång; Tredje platsen & Hotell – skapar ytor för koncentration och umgänge, Torg & Tak – vitaliserar och förnyar gatuplan och takmiljöer i kvarteret, Innovation & Tillväxt – med ett innovationshus skapas arbetsmiljöer där framtidens talanger och företag kan utvecklas och växa, Länkar & Lugn – erbjuder sinneslugn ett stenkast från citypulsen, Kunskap & Kreativitet – förenar akademi, kultur och näringsliv, Knallgrönt & Hållbart – stadsutveckling genom miljömässigt, ekonomiskt och socialt ansvarstagande.

• Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg och består av fem fastigheter, fyra gator och två torg.

• Urban Escape Stockholm kombinerar kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster. Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2018 och utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².

• Urban Escape Stockholm omfattar 62 000 m² för moderna och flexibla kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.

• Utveckling av Brunkebergstorg tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza).

• Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter

E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Tel: 0046 72-579 75 41

AMF Fastigheter AB utvecklar och förvaltar AMF-koncernens fastighetsbestånd. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och Regeringsgatan 59 i Stockholm. Marknadsvärdet uppgår till drygt 46 miljarder kronor inklusive delägarskap i bostadsföretaget Rikshem.