Vårsalongens citysatsning fortsätter

Liljevalchs flytt av Vårsalongen till Urban Escape- kvarteret under 2016 blev en succé som inte vill ta slut. Samarbetet mellan AMF Fastigheter och Liljevalchs lockade en ny publik när konsten flyttade in på två våningsplan mitt i city. Nu står det klart att Vårsalongen förlänger sitt besök i Urban Escape även nästa år. Den 9 januari 2017 inviger Vårsalongen sin andra cityutställning på Malmskillnadsgatan 32 i andra änden av Brunkebergstorg med ingång direkt från gatan.

2016 blev på många sätt ett historiskt år för Liljevalchs och AMF Fastigheter. För första gången sedan 1921 lämnade den anrika utställningen Djurgården när Liljevalchs renoverar sina lokaler. När Vårsalongen flyttade till Urban Escape skapades en helt ny slags kulturupplevelse för både stockholmare och tillresta.

– Renoveringen på Djurgården drar ut på tiden och vi ändrar tidplanen något. Då såg vi ett glimrande tillfälle att låta Vårsalongen bestå i cityläge även nästa år. Byggkänslan som genomsyrade årets Vårsalong var klockren och nu jobbar vi mot en mer ruff lösning för konstverken att visas i och tryfferar med en synnerligen spännande jury: konstnärerna Charlotte Gyllenhammar och Ernst Billgren samt artisten Magnus Uggla, säger Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs.

Tillsammans med Liljevalchs skapade AMF Fastigheter en unik plats för konst och kultur i city. Ett samarbete som kom att prisas och hyllas för sitt nytänkande och bland annat tilldelades priset Årets affärsmässiga kultursamarbete under Swedish Arts & Business Award i maj 2016. Att Vårsalongen stannar ett andra år visar på kraften i nya och oväntade samarbeten.

– Att konsten tar plats bland kontor, hotell och digitala entreprenörer är ett kvitto på hur Urban Escape skapar ett helt nytt stadsrum och möjliggör för nya möten mellan människor. Vi är otroligt hedrade över att få fortsätta samarbetet med Liljevalchs och ställa ut Vårsalongen även under 2017, säger Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter.

Fakta om årets Vårsalongen

•  2016 var första året för utomhuskonst
  •  2016 års Vårsalong flyttade till Urban Escape mitt i Stockholms city och hölls för första gången någon annanstans än på Djurgården.

•  Vårsalongen anordnas årligen av Liljevalchs sedan 1921.

•  Vårsalongen är en jurybedömd konstutställning.

•  Varje år söker över 2000 personer till Vårsalongen.
  •  Vårsalongen består av konstverk utställda av både etablerade och icke-etablerade konstnärer. Alla över 18 år är välkomna att ansöka. Konstverken väljs ut av en jury som i år består av Liljevalchs chef Mårten Castenfors, Lena Cronqvist, Berit Lindfeldt och Maria Miesenberger.

•  Vårsalongen flyttade år 2016 till Urban Escape eftersom Liljevalchs lokaler renoveras och byggs ut.

•  Under de senaste åren har Liljevalchs noterat allt fler sökande. Till 2016 års Vårsalong sökte 2 318 personer.

•  Ansökningarna sker anonymt – och alla är välkomna att söka: unga som gamla, professionella som amatörer. År 2016 deltog 114 konstnärer/grupper med 214 verk vilka sågs av 83 387 besökare.

Fakta om Urban Escape Stockholm

•  Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg och består av fem fastigheter, fyra gator och två torg.

•  Urban Escape Stockholm kombinerar kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster. Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2019 och utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 kvm till cirka 130 000 kvm.

•  Urban Escape Stockholm omfattar 62 000 kvm för moderna och flexibla kontor, 29 000 kvm för hotell och konferens, och 38 000 kvm för handel och restaurang.

•  Utveckling av Brunkebergstorg tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza).

•  Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.

Cecilia Österholm, kommunikationsansvarig AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Mårten Castenfors, vd Liljevalchs
E-post: marten.castenfors@stockholm.se
Telefon:08-508 31332

AMF Fastigheter utvecklar och förvaltar kontor och handelsfastigheter i Stockholm, och arbetar aktivt för en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen inom AMF-koncernen har idag ett marknadsvärde om cirka 60 miljarder SEK, inklusive delägarskap i bostadsbolaget Rikshem, samt handels- och kontorsfastigheter i Finland och Norge.