7:e AP-fondens uttalanden vilseleder väljarna

7:e AP-fondens uttalanden vilseleder väljarna Förslaget från 7:e AP-fondens VD, Peter Norman, att öppna Premiesparfonden för alla innebär att pensionsreformens grundtanke om två statliga alternativ, ett för passiva och ett för aktiva går förlorad. Vad är felet med reformen enligt Norman? Christer Elmehagen, VD för AMF Pension går i svaromål: "Det är ett motsägelsefullt förslag". De flesta aktiva svenskar som valt de tio populäraste fonderna har klarat sig bättre än icke-väljarna. Endast två av dessa aktivt valda fonderna har gått sämre än Premiesparfonden. - Det är mycket motsägelsefullt att öppna premiesparfonden för alla aktiva. Varför överhuvudtaget göra det när 7:e AP-fonden redan har ett snarlikt aktivt alternativ i Premievalsfonden? Det är dessutom en myt att Premiesparfonden är ett bra alternativ, säger Christer Elmehagen. Populäraste valen klarat sig bättre än icke-valet Av de tio mest valda premiepensionsfonderna har endast två gått sämre än premiesparfonden sedan den 2 november förra året t.o.m. 18/10 i år (sämre är Robur Contura och Robur Pension, källa: Morningstar). En förklaring är att aktivt förvaltade fonder har större chans att gå bättre. Peter Norman hävdar i massmedia att Premiesparfonden gått mycket bättre än många andra PPM-fonder. - Eftersom Premiesparfonden är att likna vid en indexfond vore det osannolikt att den skulle gå sämst, därför kommer ett sådant uttalande alltid att stämma. Samtidigt är det osannolikt att den å andra sidan skulle höra till de bättre, säger Christer Elmehagen. AMF Pensions Balansfond, som är aktivt förvaltad och tämligen jämförbar med Premiesparfonden i sina placeringar, har klarat sig betydligt bättre. Premiesparfonden har backat 23 procent medan Balansfonden har backat 13 procent. - Vi måste också alla besinna oss när vi jämför fondutveckling för att inte skapa oro i onödan. Pensionssparande handlar om 20-30 års sparande för de flesta och aktier har historiskt över tiden gett bäst avkastning, säger Christer Elmehagen. Peter Norman lyfter också fram avgiften på 0,16 procent för Premiesparfonden, vilket är en fiktiv siffra. På PPMs hemsida uppger 7:e AP-fonden att avgiften är 0,48 procent för Premiesparfonden. Och det är långt ifrån den lägsta avgiften. För mer information: Christer Elmehagen, VD AMF Pension, 0707-307 000, alternativt Conny Johanson, pressansvarig, 08-696 33 09. AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs utan eget vinstintresse. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00160/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00160/bit0001.pdf