AMF fick Guldägg för ”Skicka ett meddelande till framtiden”

Igår kväll fick AMF och Forsman & Bodenfors ta emot första priset i Guldägget, Sveriges största och äldsta tävling för kreativ kommunikation. ”Skicka ett meddelande till framtiden” vann i tävlingskategorin Direkt. Kampanjen gav svenskarna möjligheten att skicka ett textmeddelande, en bild eller en kort film till en kompis, kollega eller till sig själv. Det unika med kampanjen var att meddelandet inte levereras förrän om 20 år.

Pensioner tillhör framtiden och för AMF är det viktigt att skapa kreativ kommunikation som gör att fler engagerar sig i framtiden och i sin pension. Kampanjen ”Skicka ett meddelande till framtiden” startade 11 oktober 2010 och avslutades i slutet på januari 2011. Just nu finns nästan 40 000 meddelanden lagrade i en databas och först om 20 år kommer meddelandena fram – en extremt lång kampanj med andra ord.

–      Det är fantastiskt roligt att få Guldägget för ”Skicka ett meddelande till framtiden”, säger Åsa Ambuhm, chef marknadskommunikation AMF. Kampanjen engagerade tusentals svenskar som beskrev det som både pirrigt, högtidligt och utmanande att formulera ett meddelande som inte kommer fram förrän 2030. För oss är Guldägget ett viktigt bevis på att vår kommunikation är aktuell och håller en hög kreativ nivå.

Juryns motivering
AMF och Forsman & Bodenfors fick ta emot Guldägget igår kväll. Juryns motivering lyder:

”Årets guldägg i kategorin Direkt är en stor bamse-idé förpackad i ett litet personligt meddelande. En långsam tvåstegsraket som fick mottagaren att tänka lite mer på hur livet kan te sig i framtiden. Kanske skulle man vänta 20 år med att med belöna det också? Nä, det går faktiskt inte.
Grattis AMF Pension och byrån Forsman & Bodenfors.”

Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors. Uppdragsgivare var Åsa Ambuhm och Cecilia Rosendahl Lavén, AMF.

Se youtube.com/amf för reklamfilmerna.

För frågor, kontakta:
Åsa Ambuhm, chef marknadskommunikation på AMF, 070-601 46 75 eller asa.ambuhm@amf.se. Emelie Ericson, PR och Information AMF, 070- 208 24 32 eller emelie.ericson@amf.se