AMF ökar utbudet med nio nya fonder

AMF har under våren ökat sitt utbud inom fondförsäkring med nio externt förvaltade fonder inom tillväxtmarknad och småbolag. De nya fonderna ökar valfriheten för sparare som vill ta högre risk och därmed öka sina möjligheter till hög avkastning.

AMFs egna fonder är aktivt förvaltade, har låga avgifter och lägre risk. Nu kompletteras fondförsäkringsutbudet med nio nya externt förvaltade fonder. Totalt kan nu alla AMFs cirka 200 000 fondförsäkringssparare välja mellan 19 fonder med olika risknivåer. Sex av de nya fonderna är aktiefonder som är inriktade på nya marknader och tre är småbolagsfonder. Alla fonderna är aktivt förvaltade och har något högre risk än AMFs egna. För Avtalspension SAF-LO och ITP är avgifterna på de externa fonderna rabatterade med upp till 50 procent. Fonderna utvärderas löpande och byts ut vid behov. – Med de nya fonderna vässar vi vårt erbjudande för de sparare som vill vara aktiva och ta högre risk i sitt pensionssparande. Vår nya fondförsäkring ger tillgång till ett prisvärt, koncentrerat och högkvalitativt utbud där våra egna framgångsrika fonder utgör basen, säger Jann Wiebols, Försäljningschef på AMF. Fond Marknad Aberdeen Global Asian Smaller Cos Småbolag Asien BlackRock Emerging Europe Tillväxtmarknader Europa Gartmore China Opportunities Tillväxtmarknader Kina och Hongkong Gartmore Emerging Markets Tillväxtmarknader Global Gartmore Latin American Tillväxtmarknader Latinamerika HSBC GIF Indian Equity Tillväxtmarknader Indien JPM Europe Small Cap Småbolag Europa JPM Russia Tillväxtmarknader Ryssland Schroder ISF - US Small & Mid Cap Småbolag USA Den som väljer AMFs fondförsäkring utan att specificera fond placeras i AMF Aktiefond Världen (så kallad entréfond). Fonden, som placerar i både svenska och utländska placeringar, har en högre aktieandel, vilket ger en högre förväntad pension. På tio år har AMF Aktiefond Världen avkastat bäst av alla fonder i sin kategori, och den har högsta betyg hos Morningsstar.