AMF Pension kritiserar parterna för missad pensionsreform

AMF Pension kritiserar parterna för missad pensionsreform Stockholm den 27 maj 1999 Landets tjänstemän får fortsätta att vänta på en modern avtalspension (ITP), i och med att parterna idag återigen meddelat att förhandlingarna strandat. - Att parterna fortfarande efter fem års förhandlingar inte kunnat enas om premiebaserade avtalspensioner för tjänstemännen är en skandal, konstaterar AMF Pensions VD Christer Elmehagen. LO-arbetarna har haft premiebaserad avtalspension sedan 1996, och de har därmed kunnat dra god nytta av den uppgång som skett på aktie- och fastighetsmarknaden. Spararna hos AMF pension har fått mellan 16 och 22 procent i värdeökning, medan ITP-spararna på tjänstemannasidan bara har fått sina pensioner uppräknade med inflationen ? som de senaste åren varit nära noll. Tjänstemännen står nu inför ytterligare ett förlorat år. - Tjänstemännen har gått miste om många tusenlappar i pension på grund av internpolitik och taktiserande mellan de förhandlande parterna. Det är nog få tjänstemän som har förståelse för de skäl som bromsar en uppgörelse. Att det inte finns ett större missnöje bland tjänstemännen beror troligen på att ingen räknat på hur stor värdeökning de gått miste om, avslutar Christer Elmehagen. För mer information och kommentarer; kontakta VD Christer Elmehagen, 0705-88 77 88 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00590/bit0002.pdf