AMF Pension lanserar Sveriges billigaste Asienfond

Den nya Asienfonden kommer att placera primärt i Japan, och resten i Australien, Sydkorea, Hongkong, Taiwan, Singapore och Nya Zeeland. Asien spås fortsätta vara ett draglok i världsekonomin och stå för en stor del av tillväxten i världen de närmaste 15 åren. Med den nya fonden täcker AMF Pension in alla de stora världsekonomierna.

– Utvecklingen på aktiemarknaderna i flera av dessa länder har varit exceptionellt stark. Här huserar några av världens största och mest välskötta företag som kan generera bra avkastning för våra sparare, säger Fredrik Nordström, vd AMF Pension Fondförvaltning.

Höga avgifter är det största hotet mot en långsiktigt god avkastning för spararna. Den nya Asienfonden har en avgift på bara 0,60 procent. Vid halvårsskiftet 2007 var snittavgiften på nystartade aktiefonder 1,53 procent*.

– För våra sparare är den nya Asienfonden ett viktigt komplement i vårt fondutbud. Sex av våra åtta fonder som hittills betygsatts har fått högsta betyg av Morningstar**. Det är en svårslagen prestation, säger Fredrik Nordström.

Aktiefond – Asien Stilla havet kan väljas för vanligt fondsparare, tjänstepension, privat pensionssparande och i PPM. I PPM är avgiften satt till 0,21 procent.

Aktiefond – Asien Stilla havet är AMF Pensions tionde fond. Den förvaltas av Christer Jönsson som har över 15 års erfarenhet av aktiemarknaden. Christer har arbetat i Hong Kong och Bangkok som institutionsmäklare och förvaltare. Tillbaka i Stockholm arbetade han som institutionsmäklare på Deutsche Bank och som mäklarchef på ABG Sundal Collier. Christer började på AMF Pension 2008.

* Undersökning genomförd av Moneymate under 2007 på uppdrag av AMF Pension Fondförvaltning AB.

** Morningstar Sweden utvärderar regelbundet mer 2 600 svenska och internationella aktie- och räntefonder.

För frågor kontakta Fredrik Nordström, VD AMF Pension Fondförvaltning, 070-219 35 20 eller Johanna Sarfati, PR & Information, 070-649 84 47

FAKTA AMF Pension Fondförvaltning AB

• AMF Pension Fondförvaltning AB är ett helägt dotterbolag till AMF Pension

• Åttonde största fondbolaget i Sverige

• VD är Fredrik Nordström

• Förvaltat kapital 39,4 miljarder kronor (2008-08-31).

• Fonderna öppna för vanligt fondsparande, privat pensionssparande, sparande för tjänstepension och premiepension.

• Kunderna är privatpersoner, institutioner och företag.

• Tio fonder: Aktiefond – Småbolag, Aktiefond – Sverige, Europafond – Euro, Aktiefond – Nordamerika, Aktiefond – Asien Stilla havet, Aktiefond – Världen, Aktiefond – Global, Balansfond, Räntefond – Sverige, Räntefond – Likviditet.

• Vinnare i Lipper Fund Awards 2008 för ”Bästa mindre aktieförvaltare” (upp till 75 miljarder kronor) de senaste tre åren.

• Årets stjärnförvaltare 2007 i kategorin ”Korta Räntefonder” för Räntefond Likviditet av Dagens Industri och Morningstar.

• Lipper fund Awards för Räntefond – Sverige 2008, utses av Reutersföretaget Lipper

• Agerar som prispressare på den svenska fondmarknaden.

• Bildades december 1997, har utövat fondverksamhet sedan maj 1998.

• Läs mer på www.amfpension.se