Anders Oscarsson ny VD i AMF Fonder

Efter 10 år som VD för AMF Fonder blir Fredrik Nordström nu chef för AMFs affärsutveckling. Ny VD blir AMFs nuvarande aktiechef Anders Oscarsson.

Tillsättningen av Anders Oscarsson som ny VD i AMF Fonder är ytterligare ett led i AMFs ambition att ständigt vara det bästa alternativet för pensionsspararna.

– AMF Fonder har med Fredrik Nordström i VD-rollen haft tio framgångsrika år. Kapitalet har under denna tid vuxit från knappt en miljard till cirka 65 miljarder kronor. Omvärld och konkurrens förändras och fondbolaget står inför nya utmaningar. Med Anders Oscarsson som ny VD i AMF Fonder tillför vi nya perspektiv och erfarenheter, säger Eddie Dahlberg, styrelseordförande i AMF Fonder.

Fredrik Nordström kommer i sin nya roll i moderbolaget att fokusera på AMFs affärsutveckling och strategiarbete, huvudsakligen inom områdena omvärldsanalys, nya affärsmöjligheter och trygghetsekonomi. Genom att arbeta mer kontinuerligt inom dessa områden förstärker AMF sin framförhållning i de utmaningar branschen står inför. Fredrik Nordström kommer att ingå i AMFs företagsledning och rapportera till AMFs VD Ingrid Bonde.

Anders Oscarsson tillträder som VD i AMF Fonder 1 maj 2011.

__________________________________________________________________

För frågor, kontakta:
Stina Sandell, informationschef, AMF:
073-986 51 12, e-post: stina.sandell@amf.se