Bra uppgörelse för LO-arbetarna - tjänstemännen halkar efter

Bra uppgörelse för LO-arbetarna - tjänstemännen halkar efter - Nattens uppgörelse om avtalspension SAF-LO innebär att de privatanställda LO-arbetarna får ökad valfrihet och en ännu tydligare koppling mellan sina pensioner och den ekonomiska uppgång som de själva är med och skapar, säger Christer Elmehagen, VD AMF Pension, i en kommentar. AMF Pension förvaltar avtalspensioner för ca en miljon privatanställda LO- arbetare. Avtalets viktigaste delar är dels att alla från 22 år får rätt att placera sin avtalspension hos valfri förvaltare, dels att premien som kan placeras höjs från 2,0 till 3,5 procent av lönesumman. Den nya premien motsvarar ca 6.000 kr per år för en genomsnittlig LO-arbetare. Från år 2002 gäller de nya reglerna alla från och med 21 år. - De som nu halkar efter ännu mer är landets tjänstemän. Eftersom parterna misslyckades med att nå en uppgörelse om deras tjänstepensioner, ITP, så blir gapet mellan arbetare och tjänstemän ännu större vad gäller valfrihet och raka rör mellan börsutvecklingen och deras pensioner, säger Christer Elmehagen. För mer information, kontakta AMF Pensions VD Christer Elmehagen, 08-696 31 30 eller 0705-88 77 88, eller pressansvarige Conny Johanson, 070-216 23 16 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00310/bit0002.pdf