En halv miljon kronor i tjänstepension – men bara en av tio arbetare vet hur mycket som sätts av

Nio av tio förvärvsarbetande i Sverige har tjänstepension i någon form. Men trots det är det få som inser hur viktig tjänstepensionen är för den totala pensionen.

För en privatanställd arbetare med 22 000 kronor i månadslön sätter arbetsgivaren av drygt 10 500 kronor i tjänstepension, bara i år. Med en spartid på 30 år kan man som 65-åring ha samlat ihop över en halv miljon kronor i tjänstepension. Med en genomsnittlig avkastning på sex procent blir det över 5 200 kronor i månaden i pension.** Det är närmare en tredjedel av den totala pensionen.

– Tjänstepensionen är alldeles för viktig för att man inte ska bry sig. Det handlar om stora belopp som man själv faktiskt ansvarar för. Därför är det viktigt att tänka igenom hur och var pengarna placeras, det kan löna sig, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF.

Gör man inget aktivt val hamnar tjänstepensionen i en traditionell försäkring som förvaltas av ett utvalt bolag. I AMFs undersökning tror hälften av de tillfrågade felaktigt att pengarna förvaltas av de statligt ägda AP-fonderna.

– Oavsett om man gör ett aktivt val eller inte bör man ta reda på vilket bolag som förvaltar ens pengar. Vill man sen vara aktiv bör man fundera över sparform och pensionsbolag, risknivå, historisk avkastning, avgifter, den ekonomiska stabiliteten i bolagen och hur aktiv man vill vara i sitt sparande. Det handlar om dina pengar, säger Anna Allerstrand.

För tabeller, t.ex. länsvis, se bifogad pdf.

* Undersökningen genomfördes under mars-april 2009 av Demoskop på uppdrag av AMF och omfattar cirka 3 300 privatanställda arbetare i åldrarna 25-64 år.

** Exemplet bygger på att pensionen tas ut under 10 år, en årlig avkastning på 6 procent, en årlig inflation på 2 procent och en årlig löneökning på 2,5 procent. Avgiften är 110 kronor per år, vilket gäller för icke-valsalternativet för SAF-LO-kollektivet fr. o. m. i höst.