Fem semesterråd som kan ge dig högre pension

Fem semesterråd som kan ge dig högre pension Under semestern finns det tid för sådant som är svårt att hinna med i vardagen. En god idé är att avsätta en timme för att få bättre kontroll på sin framtida ekonomi. Det är väl värt mödan eftersom det kan ge en högre pension! - Att ägna en timme åt att lära sig mer om pensioner är väl investerad tid. Det är ett bra sätt att minska sitt dåliga samvete och få känna sig duktig. Men framför allt kan denna timme ge dig en högre pension, säger Anna Allerstrand, Trygghetsekonom AMF Pension. Här är Annas fem steg till en tryggare pension och en bättre nattsömn. 1. Ta fram det orangea kuvertet du fick från Riksförsäkringsverket och PPM i vintras, och de värdebesked du har fått från försäkringsbolag. Då får du reda på vem som har hand om dina pengar. Ring till avsändaren och fråga om det inte framgår från värdebeskedet vilken sorts pension som avses (privat eller tjänstepension) eller vilken sparform du har (traditionell försäkring eller fonder). 2. Känn efter om du är nöjd med sparformen. Om inte kolla med förvaltaren vilka möjligheter du har att byta. I en traditionell försäkring placerar förvaltaren pengarna i en blandning av aktier och obligationer. Du har då en garanterad avkastning på pengarna (f n 3 procent) och om förvaltningen går bra kan det bli mer. Med en traditionell försäkring behöver du inte engagera dig så mycket i ditt sparande men du kan heller inte påverka hur pengarna placeras. Har du fonder så kan du själv välja inriktning på förvaltningen men det kräver också att du engagerar dig litet mer. 3. Har du fonder så känn efter om risken i fonderna är behaglig. Om inte så byt fonder. I PPM gör du det via www.ppm.nu alternativt tel. 020-776 776. När det handlar om din tjänstepension eller ditt privata pensionssparande ta kontakt med förvaltaren så hjälper de dig, (alla har inte semester). Tänk på att sprida riskerna och lägg inte alla pengar i fonder med hög risk, t ex Rysslandsfonder. Tänk på att det handlar om din pension och inte om låtsaspengar. 4. Gå igenom efterlevandeskyddet. Behöver du ett sådant eller inte? Har du ett sådant eller inte? Om du inte behöver ett efterlevandeskydd ska du inte ha något eftersom det ger lägre pension. 5. Kontrollera hur stora avgifter du betalar och jämför med andra förvaltare för att se om de är rimliga. Avgifterna har stor inverkan på hur stor din framtida pension blir. Högre avgifter är konstigt nog ingen garanti för högre avkastning. För ytterligare frågor, kontakta Anna Allerstrand, Trygghetsekonom AMF Pension 070-519 24 60. AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/08/20040708BIT20100/wkr0001.pdf