Flest valde AMF i ITP-omvalet

AMF blev det mest populära valet bland de 144 000 privatanställda tjänstemän som gjort ett aktivt val av tjänstepensionsförvaltare, enligt Collectums valstatistik som presenteras idag. I hård konkurrens befäster AMF sin ställning som Sveriges ledande pensionsbolag.

Av de 144 000 privatanställda tjänstemän som gjorde ett aktivt omval för sin tjänstepension, valde 32,6 procent AMF som pensionsförvaltare. Det innebär att AMF blev det mest populära aktiva valet. En majoritet av AMFs väljare valde fondförsäkring. Resultatet befäster AMFs ställning som det ledande pensionsbolaget.

–  Det är glädjande att så många pensionssparare aktivt har valt AMF. Pensioner är ett långsiktigt sparande därför är det viktigt att välja ett bolag som håller i längden och det gör AMF. Vi har över tid visat på mycket goda resultat med den bästa genomsnittliga avkastningen bland jämförbara livbolag de senaste 15 åren. Vi har också en bredd i utbudet, med både traditionell försäkring och fondförsäkring, som vi vet att kunderna uppskattar, säger Pär Ahrling, försäljningsansvarig kollektivavtalad tjänstepension på AMF.

Omvalet är en del av de upphandlingar som valcentralen Collectum genomförde tidigare under året. För pensionsspararna innebär upphandlingen kraftigt sänkta avgifter och möjlighet till högre avkastning. Det nya valet av pensionsförvaltare kan ge upp till 20 procent högre pension för den enskilda tjänstemannen. De privata tjänstemän som före den 30 juni 2010 hade sin tjänstepension i ett bolag som inte var utvalt var tvungna att göra ett omval om man inte ville hamna i ickevalsalternativet.

AMF är det enda bolag som kan väljas för både fondförsäkring och traditionell försäkring inom alla de fyra stora avtalsområdena (SAF-LO, ITP, KAP-KL och PA03).

Mer information: amf.se och collectum.se

För ytterligare frågor, kontakta:

Pär Ahrling, ansvarig för ITP-omvalet på AMF: 070-601 6 7 55
Emelie Ericson, Informationsavdelningen AMF: 070-208 24 32, emelie.ericson@amf.se

AMF är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.