Flytträtt allt viktigare för pensionsspararna

Antalet svenskar som vill ha flytträtt i sitt pensionssparande har tydligt ökat i spåren av livbolagskrisen. 64 procent ansåg att det är viktigt att kunna flytta sitt privata pensionssparande till ett annat bolag, enligt en undersökning som AMF Pension har låtit göra. I januari 2002 tyckte 52 procent att flytträtt var viktig.

En viktig förklaring till att allt fler tycker flytträtten är viktig är den negativa uppmärksamhet som vissa livbolag har fått under senare år. 48 procent av de tillfrågade anser att medieuppmärksamheten kring livbolagen har gjort det viktigare att kunna flytta pensionspengarna. – Det är bra att spararna blir mer medvetna och efterfrågar flytträtt. Det är rimligt att man ska kunna flytta sitt pensionssparande till ett annat bolag om man är missnöjd med avkastning, avgifter eller service. Det kan de flesta göra inom privat pensionssparande idag, men inte inom alla tjänstepensionsområden dessvärre, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension. Samtidigt som spararna anser att flytträtt är viktigt tror dock 47 procent inte att det lönar sig att byta bolag eller sparform. 40 procent tror däremot att ett byte lönar sig. – Visst kan det löna sig att byta, beroende på vad man har och vad man byter till. Den framtida avkastningen vet man inte så mycket om hos någon förvaltare, men avgifterna bör man alltid jämföra; en halv procents lägre avgift kan ge tiotusentals kronor i högre pension i slutänden, säger Anna Allerstrand. Den som vill flytta ska dock vara uppmärksam på den flyttavgift som förvaltaren tar ut. Den kan skilja mellan olika bolag. – Det är viktigt att ta reda på vilka regler som gäller i bolaget man flyttar ifrån men också i det man flyttar till. Exempelvis så tillåter inte alla bolag flytt av gamla försäkringar. Och beroende på flyttavgiften kanske det heller inte lönar sig att flytta om man har ett litet pensionskapital. Frågorna i undersökningen avser privat pensionssparande. Inom kollektivavtalad tjänstepension finns avtalad flytträtt enbart för privatanställda arbetare med Avtalspension SAF-LO. Undersökningen har gjorts av Research International (fd Sifo). 1059 personer i åldrarna 20-60 år intervjuades. Frågorna om flytträtt har besvarats av de 55 procent som uppger att de har ett privat pensionssparande. Statistiken från 2002 kommer från en motsvarande undersökning det året då 1054 personer i åldrarna 20-60 intervjuades. Undersökningen i sin helhet finns på www.amfpension.se under rubrikerna Pressrum/Bakgrundsfakta