Fyra av sex fonder slog index

AMF Pension Fonders halvårsrapport: Fyra av sex fonder slog index AMF Pensions Fonder hade en negativ avkastning under första halvåret 2002 - men står sig bra vid en jämförelse med index. AMF Pension Fonder fortsätter att aktivt pressa avgifterna. Räntefond-Sverige har fortfarande den lägsta avgiften i PPM, 0,15% (övriga fonder 0,40%). - Våra fonder har överlag gått bra i förhållande till jämförelseindex och liknande fonder men tyvärr har avkastningen ändå varit kraftigt negativ - till följd av den svaga marknaden. Två fonder, Räntefond-Sverige och Aktiefond-Global, har haft sämre avkastning än index men Aktiefond-Sverige har återigen varit mycket framgångsrik och slagit index med 7,9 % första halvåret, säger Fredrik Nordström, VD AMF Pension Fondförvaltning. AMF Pensions fonder får bra betyg av bl.a. Morningstar. Aktiefond-Global är för ny för att betygsättas men övriga fonder får 5:or, högsta betyg, utom Aktiefond-Världen som erhållit en fyra. Aktiefond-Sverige har den bästa avkastningen av alla Sverigefonder enligt Morningstars kategoriindelning sedan fonden startade 31/12 -98. Det totala förvaltade kapitalet i AMF Pensions sex fonder har stigit första halvåret i år från 8,1 mdkr till 9,3 mdkr trots den svaga börsutvecklingen. Nettoinsättningarna i fonderna uppgick till 2,9 mdkr under första halvåret, vilket motsvarade ca 6,6% av flödet till fonder i Sverige. Fonderna är tillgängliga för såväl premiepensionen och tjänstepensionen som privat pensionssparande och vanligt fondsparande. Under året har en ägarpolicy antagits som finns tillgänglig på hemsidan. AMF Pension Fonder har tillsammans med AMF Pension under första halvåret agerat i ett antal fall. De flesta har rört börsbolagens bonusprogram till anställda och ledning. För ytterligare information kontakta: Fredrik Nordström, VD för AMF Pension Fondförvaltning, 070-219 35 20 eller Christer Elmehagen, VD AMF Pension, 0707-307 000 Fondbolagets halvårsrapport finns tillgänglig på www.amfpension.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00150/wkr0002.pdf