Krånglig höst för offentliganställda

Krånglig höst för offentliganställda I höst ska 4.3 miljoner svenskar placera en del av sin allmänna pension, premiepensionen, i valfri fond. Mindre känt är att av dessa ska drygt 800.000 offentliganställda i kommuner, landsting, de flesta av dem kvinnor, dessutom placera sin tjänstepension i höst. Valet handlar om andra pengar än den allmänna pensionen, och för vissa grupper är det mer pengar än i premiepensionsvalet. Det kommer inte att gå att ge någon bred, allmängiltig information om de offentliganställdas val, annat än att 'det är valår i år' - eftersom premiens storlek varierar med vilket avtalsområde man arbetar inom, och vilken kommun man bor i. - Risken finns att det blir riktigt rörigt för vanligt folk när det några veckor efter premiepensionsvalet dimper ner ännu en valblankett för pensionen i brevlådan, säger Christer Elmehagen, VD AMF Pension. Hur informationen kommer ges till de anställda varierar från kommun till kommun. I de flesta fall är det kommunägda fondbolaget KPA, som får informera, i några fall är det öppet för alla bolag och i ytterligare några fall är det oklart om det blir något centralt arrangerad information till de anställda. - Vi har ringt runt till ett stort antal kommuner och landsting för att komma ut och hålla informationsträffar, de anställda måste få en chans att sätta sig in i pensionsfrågorna. Det är inte rimligt att ge en aktör, KPA, monopol på informationen, säger Christer Elmehagen. Hösten 1998 fick alla privatanställda LO-arbetare placera sin avtalspension, och i det valet, med enkla och gemensamma regler för alla väljare, blev valdeltagandet cirka 60 procent. Risken är att det blir betydligt lägre om inte kommunerna tar sitt ansvar och folkbildar på bred front. - Det allvarliga med att försumma informationen är att det i slutändan kan innebära att de kommunanställda får lägre pension. Arbetsgivarna, media och vi som erbjuder pensionslösningar måste ta ett gemensamt ansvar för att höja kunskapsnivån om den offentliga tjänstepensionen, avslutar Christer Elmehagen. För mer information och kommentarer, kontakta Christer Elmehagen, VD AMF Pension, tel 08-696 31 30, mob. 0705-88 77 88 eller Conny Johanson, pressansvarig på 070-216 23 16 xohlkKXH ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00580/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00580/bit0002.doc