LO rekommenderar dyr försäkring

LO rekommenderar dyr försäkring Stockholm den 15 oktober 1998 LO går nu ut i olika sammanhang - bland annat i Fackjournalen, LO:s egen tidning som distribueras till 17 000 försäkringsrådgivare på Sveriges arbetsplatser, och på reklamplats i TV4 - och propagerar för Folksams traditionella försäkring. Den är i dagsläget dubbelt så dyr som AMF Pensions traditionella försäkring, som är det billigaste alternativet på marknaden. I höst ska 1,1 miljoner privatanställda LO-arbetare välja förvaltare av sin avtalspension. Det finns två huvudalternativ: fonder eller traditionella försäkringar. LO har tidigare gått ut med rekommendationen att medlemmarna ska välja fond - helst aktiefond. Nu rekommenderar LO alltså även traditionell försäkring, men märkligt nog en av de dyraste på marknaden. LO-Folksams traditionella försäkring kostar 120 kronor per år i fast avgift plus 0,40 procent på kapitalet per år plus 0,5 procent på utbetald pension. Detta kan jämföras med AMF Pensions traditionella försäkring som kostar 1 procent på inbetald premie och 0,20 procent på kapitalet per år. - LOs agerande förvånar mig. Tidigare har de varit måna om att deras medlemmar ska få så låga kostnader som möjligt. Nu verkar den interna lojaliteten med Folksam gå före medlemmarnas väl. Det är extra märkligt eftersom AMF Pension hälftenägs av LO. De vet mycket väl att vi erbjuder lägre avgifter än Folksam, säger Christer Elmehagen, VD AMF Pension. Tore Andersson hävdade på Aftonbladet debatt tisdagen den 13 oktober att Folksam-LO haft betydelse som "prispressare" på marknaden. Det gäller inte i den traditionella försäkringen. - Dessutom är deras marknadsföring av traditionell försäkring tveksam ur ett etiskt perspektiv. Folksam-LO-bolaget har ingen traditionell försäkring. I reklamen blandas Folksams produkter samman med Folksam-LO bolagets erbjudande. Jag är inte säker på att detta skulle tåla en juridisk granskning, avslutar Christer Elmehagen. För mer information och kommentarer, kontakta VD Christer Elmehagen, 0705- 88 77 88 eller marknads- och försäljningsdirektör Ingvar Skeberg, 070-349 10 12. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/21/20001221BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/21/20001221BIT00490/bit0002.pdf