Pensionstips till livets alla skeden

Ägna någon timme åt att planera den framtida ekonomin, det lönar sig i längden. AMFs trygghetsekonom Anna Allerstrand ger några enkla tips om vad som är viktigt att tänka på i olika skeden i livet.

– I dagens pensionssystem förväntas vi alla ta ansvar för vår egen pension. Alla har vi våra personliga drömmar om framtiden och det gäller att ta vara på de möjligheter som finns att påverka, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom AMF. – Det behöver inte ta så lång tid, grundläggande kunskap räcker långt. Det svåra är ofta att ta första steget och prioritera pensionen en liten stund, fortsätter Anna Allerstrand. I början av karriären • Sätt dig in i systemet! Allmän pension börjar du tjäna in när du får en inkomst över drygt 18 000 kr per år (det vill säga cirka 1500 kr/månad). • Det är viktigt att ta reda på om du har en tjänstepension och vilka möjligheter du har att påverka den. Det handlar om mycket pengar*. • Har du råd att pensionsspara privat kan varje sparad hundralapp i unga år ge en märkbar ökning av pensionen. Familjelivet • Se över ditt totala pensionssparande. Det finns bra sparformer som inte kräver så mycket av din tid. • Om du har familj bör du fundera över om du behöver ett efterlevandeskydd eller inte. • Tänk på att deltidsarbete ger lägre inkomster och därmed lägre pension. Finns det ekonomiskt utrymme, kan ett privat pensionssparande förbättra situationen. Pensionen börjar närma sig • Gå igenom dina pensionsförsäkringar och ta reda på villkoren för till exempel utbetalning. • Se över ditt efterlevandeskydd igen. Om behovet av ett efterlevandeskydd har minskat kanske du ska ta bort det för att själv få en högre pension. • Om du inte är väldigt engagerad kan det vara dags att minska risken i ditt pensionssparande. Pensionssajter: www.fk.se, www.minpension.se, www.ppm.nu, www.morningstar.se, www.pensionsbloggen.se * En privatanställd arbetare med kollektivavtal som tjänar 22 500 kronor i månaden får 10 800 kronor i år avsatt i tjänstepension. Med en spartid på 30 år kan man som 65-åring ha samlat ihop drygt 560 000 kronor i tjänstepension. Med en genomsnittlig avkastning på sex procent blir det 5 300 kronor i månaden i pension.