Plugga på det nya pensionssystemet

Plugga på det nya pensionssystemet Svar i Göteborgs-Postens "Fria Ord" Viveca Nyström skriver på Fria ord den 3 november att det är svårt för vanligt folk att se skillnaden mellan olika förvaltare och fonder i nästa års storapensionsval och även svårt att förstå alla olika former av pensioner. Staten har i och med pensionsreformen genomfört två stora förändringar jämförtmed det gamla ATP-systemet: dels kommer den allmänna pensionen att utgöra en mindre del av slutlönen för framtida pensionärer och dels läggs ansvaret för attplacera pensionspengarna delvis ut på medborgarna - precis på samma sätt somnär man lånar till sitt boende eller sparar i andra sammanhang. Alla som berörs av nästa års pensionsval bör se över sitt långsiktiga sparande.Hur mycket kommer den allmänna pensionen att ge mig? Omfattas jag av tjänstepension? Vad ger den? Bör jag skaffa privat pensionssparande, eller har jag bra ekonomisk trygghet på ålderdomen? Vi kommer att få lära oss att själva ta ett större ansvar för att planera för vår pension. En förutsättning för att detta skall vara möjligt är att alla vi företag som vill vara med och erbjuda våra tjänster måste bli bättre på två saker. För det första att göra enkel information. Vi är många gånger onödigt krångliga. För det andra att vi redovisar på ett gemensamt sätt vad det kostar att spara i olika fonder och försäkringar. Idag finns en mängd olika avgiftsmodeller som är svåra att jämföra. Min rekommendation till Veronica Nyström och alla andra löntagare som känner vanmakt inför pensionsvalet är: Ta er tid att plugga på det nya pensionssystemet. Ring gärna oss bolag och ställ alla frågor som ni har i huvudet, gå en studiecirkel, sök på hemsidor o s v. Ta er tid nu i vinter för nästa år brakar reklamkriget igång. INGVAR SKEBERG AMF Pension ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00830/bit0002.pdf