Rekordmånga unga väljer AMF Pension

Nu är det slutspurt i ITP-valet, sista valdag är 1 november. Färska siffror från Collectum visar att AMF Pension överträffar sina egna prognoser; hittills har 46 procent fler än beräknat valt AMF Pension som förvaltare av sin tjänstepension.

Erfarenhet från tidigare pensionsval visar att det är mot slutet av valperioden som aktiviteten är som störst; 70 procent gör sitt val när 30 procent av valperioden återstår. Att många väntar in i det sista med att välja blev tydligt i måndags när Collectums hemsida kraschade och de tvingades förlänga valperioden en vecka. Problemet berodde på att Collectums sida bara var dimensionerad för några hundra besökare samtidigt, något som nu är åtgärdat.

AMF Pensions hittills goda resultat kan tolkas på flera sätt; andelen aktiva är större än beräknat, fler har valt AMF Pension, eller en kombination av dessa scenarier.

- Den höga aktiviteten är mycket positiv och bekräftar det AMF Pension har hävdat hela tiden: Unga förstår att de kan påverka storleken på sin pension, de vill ta ansvar, göra egna aktiva val och är engagerade i frågan, säger Ingvar Skeberg, vice vd AMF Pension.

Att det är så visar också en undersökning* som AMF Pension har gjort. I den svarar 54 procent av de unga tjänstemännen att de tror att de får bäst pension om de själva väljer vilket bolag som ska förvalta deras pensionspengar. Bara en femtedel litar på att det så kallade ickevalsalternativet är det bästa, det vill säga det bolag som PTK och Svenskt Näringsliv har valt för dem som inte gör ett aktivt val.

I samma undersökning konstateras att de är intresserade av privatekonomi. 82 procent uppger att de sparar eller har sparat i fonder, 58 procent att de har ett privat pensionssparande och 46 procent att de har valt PPM-fonder.

* Undersökningen genomfördes av Scandinavian Research 9 sept - 11 okt på uppdrag av AMF Pension. 400 tjänstemän mellan 25 och 28 år har intervjuats.

Fakta
ITP-valet omfattar i år 35 000 tjänstemän mellan 25 och 28 år. Därefter tillkommer en ny kull varje år och på sikt kommer avtalet att omfatta cirka en miljon tjänstemän. För den som tjänar 25 000 kronor i månaden betalar arbetsgivaren in 13 500 kronor i tjänstepension under ett år (4,5 procent av lönen). På lön över 28 687 kronor i månaden betalar arbetsgivaren 30 procent i tjänstepension.