Så blir skatteåterbäringen större

I dagarna får närmare 1,9 miljoner svenskar 9,6 miljarder kronor tillbaka på skatten. Beloppet motsvarar drygt 5 000 kronor per person i genomsnitt. Pengarna är en bra grundplåt för ett långsiktigt sparande.

För många är skatteåterbäringen ett glädjande tillskott i kassan. Istället för att använda pengarna direkt, kan det vara en god idé att låta en professionell förvaltare ta hand om dem. Med bra förvaltning kan några tusenlappar bli många.

Ett exempel: Den som valde att i januari 1999 sätta in 5 000 kronor i AMF Pension Fondförvaltnings Sverigefond har cirka 22 000 kronor idag.

– Ingen kan säga hur stor avkastningen kommer att bli i framtiden. Men att se till att de pengar man kan avvara förvaltas på ett professionellt sätt är smart, säger Fredrik Nordström, vd på AMF Pension Fondförvaltning.

De flesta svenskar har ett litet privat sparande, men nu när tiderna är bättre har fler större marginaler.

– Nu är det läge att fundera på vilka möjligheter du har att börja spara långsiktigt. Placerar du klokt kan det på sikt bli en viktig extra trygghet. Kanske kan du då förverkliga någon dröm du har, säger Fredrik Nordström.

Januari 1999 Augusti 2007
AMF Pension Sverigefond 5 000 kr +318% (21 900 kr)
AMF Pension Räntefond 5 000 kr +43% (7 150 kr)

AMF Pension Fondförvaltning har Sveriges lägsta avgifter på aktivt förvaltade fonder utan begränsningar när det gäller insättningar och uttag. Fonderna är topprankade av det internationella fondutvärderingsföretaget Lipper, vars ranking tar hänsyn till total avkastning, riskjusterad avkastning, kostnad och förmåga att stå emot förluster.

Läs mer om AMF Pension på www.amfpension.se