SM-medaljörer intar Classic Car Week i Rättvik

Under Classic Car Week får Rättvik besök av åtta SM-medaljörer från Yrkeslandslaget, som sponsras av pensionsbolaget AMF. Allt från Sveriges bästa unga bilmekaniker till vår främsta unga frisör finns på plats för att visa upp sina talanger. Bland annat kommer en 20 år gammal Volvo 480 Turbo få en make-over under veckan och auktioneras ut. Pengarna går oavkortat till BRIS.

Classic Car Week är en av Sveriges största bilträffar. Omkring 100 000 besökare kommer till Rättvik med start från den 31 juli. Ett fullspäckat schema för bilentusiaster väntar och det inleds med Classic Lady, loppet som endast är öppet för kvinnliga deltagare i tidstypiska kläder. Med en frisyr stylad av Sveriges bästa frisör och en äkta 50-talssminkning deltar AMFs trygghetsekonom Carina Blomberg tillsammans med tre kollegor. Bilarna i loppet måste vara minst 30 år gamla och i år kommer cirka 75 ekipage att delta. Det här är andra året som AMF deltar på Classic Car Week.

– För AMF är det viktigt att vara där våra kunder är och många av dem finns i Rättvik under Classic Car Week. De flesta vet att det är viktigt att tänka på pensionen, men många tycker det är besvärligt och svårt att söka information själv. Under Classic Car Week möter vi kunderna på ett enkelt sätt och kan svara på frågor och ge råd och tips, säger Annelie Götbring, ansvarig för AMFs deltagande under Classic Car Week.

AMF och Yrkeslandslaget är i Rättvik från 31 juli till och med 7 augusti. AMF är huvudsponsor till Yrkeslandslaget som utgörs av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar. Under Classic Car Week kommer lagets billackerare, bilskadereparatör och elektriker att modernisera och restaurera en klassisk Volvo 480 Turbo från 1990. Den nya lacken är formgiven av den kända designern Ari Harjunpää. Bilen kommer att auktioneras ut den sjunde augusti på Veteranmarknaden och pengarna går oavkortat till BRIS.

Torsdagen den femte augusti äger AMF Dance Academy rum under ledning av Cecilia Ehrling och Anders Jacobson, kända från Let´s Dance. Klockan 13 blir det buggskola och klockan 15 börjar tävlingen där Cecilia och Anders är domare.

Från Yrkeslandslaget kommer även Yrkeslandslagets mästare i omvårdnad, Lars Kristensen att genomföra hälsokontroller och ge svar på om kroppen lever upp till samma årsmodell som det som står i körkortet. Han ska även försöka slå världsrekord i Guiness rekordbok på antal mätta blodtryck under 24 timmar.

För mer information om Classic Car Week: classiccarweek.com

För ytterligare frågor, kontakta:
Annelie Götbring, sponsoransvarig AMF: 070-601 82 48, annelie.gotbring@amf.se
Elias Sylwan, Informationsavdelningen AMF: 0704 -69 14 28, elias.sylwan@amf.se