"Stor risk att pensionsreformen blir ett kostsamt fiasko"

"Stor risk att pensionsreformen blir ett kostsamt fiasko" Om fem år, 2009, kommer över hälften av spararna att vara passiva och ha sina PPM-pengar i den statliga 7:e AP-fonden. Det visar nya beräkningar som AMF Pension har gjort. Det nya pensionssystemet är därmed på god väg att "förstatligas" och risken för ett kostsamt fiasko är stor. När det första valet hos Premiepensionsmyndigheten, PPM, gjordes 2000 var intresset stort och cirka två av tre valde fond. Sedan dess har dock bara cirka 10 procent av nya väljare valt aktivt. Alla andra får sina pengar placerade hos 7:e AP-fonden. Om inte aktiviteten ökar kommer över hälften av spararna ha sina pengar i Premiesparfonden om cirka fem år. Om 15-20 år är motsvarande siffra 80%. - De miljarder som skattebetalarna har investerat i det nya pensionssystemet är bortkastade om nästan alla ändå hamnar i statens fond. Då förfelas också systemets idé. Nu krävs en rad åtgärder om inte reformen ska bli en stor flopp, säger Christer Elmehagen, VD i AMF Pension. - De partier som drev fram reformen måste ta sitt ansvar så att den vinner acceptans. Politikerna kräver att medborgarna ska ta ett större ansvar för sin pension. Då måste politikerna också förklara för medborgarna varför detta är nödvändigt. Det måste falla på staten och politikerna att informera om pensionssystemet. De aktörer som förvaltar pengarna är med för att sälja sina produkter och de kan därför inte ta den rollen. AMF Pension föreslår en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen: - Låt nya sparare göra sitt fondval först när det finns en slant på kontot, kanske 10 000 kronor. Idag har nya väljare ofta bara några hundralappar att placera. Det kan kännas meningslöst. - Öppna PPM-systemet även för privat pensionssparande. Fördelarna vore: ett system som pressar avgifterna, full och kostnadsfri flytträtt mellan fonderna och ingen reavinstskatt vid fondbyten. Dessutom kan PPM:s system utnyttjas mer effektivt. - Skapa en gemensam valcentral för premiepensionen och de olika tjänstepensionssystemen. Det skulle spara administrationskostnader och samtidigt ge den enskilde spararen bättre överblick över sin framtida pension. - Mer information och upplysning Partierna bakom pensionsreformen bör gemensamt arbeta fram en modell för undervisning och informationsspridning. Svenska folket behöver mycket bättre kunskaper om hur pensionssystemet fungerar. Till exempel måste ungdomar tidigt förstå hur pensionssparande fungerar, att det är viktigt med riskspridning och att man kan påverka hur stor pensionen blir. - Gör det möjligt att välja traditionell försäkring för premiepensionen. Det är en kostnadseffektiv förvaltning som har visat sig ge bra avkastning med begränsad risk. Den passar många som inte vill vara så aktiva i sin förvaltning. - Begränsa antalet fonder. Över 600 fonder är för många att välja mellan. Det behövs en gallring som bland annat gör det svårare att ta alltför stora risker med pensionspengarna. [Removed Graphic] För ytterligare frågor, kontakta Christer Elmehagen, VD 0707-30 70 00 eller Cecilia Österholm, Informatör, 070-601 0799. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/20/20040720BIT20030/wkr0001.pdf Pressrelease inkl diagram