Tryggare med traditionell försäkring i premiepensionen

AMF Pension föreslår ökad pensionstrygghet: Tryggare med traditionell försäkring i premiepensionen PPM borde släppa in s.k. traditionell försäkring* som alternativ i premiepensionen, eftersom den typen av försäkring har en garanterad ränta. Det är en tryggare lösning än aktiefonder, men bättre än räntefonder vid en uppgång. Sveriges ekonomi och världsekonomin ser ut att gå mot en mer eller mindre långvarig period av osäkerhet och skakiga börser. Stockholmsbörsen föll efter terrorvågen till sin lägsta nivå sedan 1998. Oron för pensionen breder ut sig. Premiepensionssystemet baseras helt på fondsparande och har uteslutit möjligheten till en tryggare form av sparande via en traditionell försäkring. I nuvarande system möjliggörs detta först när pensionen ska utbetalas. - PPM gör ju fortlöpande översyner av systemet, till exempel utökas antalet fonder spararna kan välja snart. PPM borde låta livbolagen erbjuda sina traditionella försäkringar i systemet - med full flytträtt - som ett alternativ till fonderna, säger Christer Elmehagen, VD på AMF Pension. Stark uthållighet i börsnedgång Styrkan i den traditionella försäkringen är just att den håller emot i nedgång, eftersom aktier blandas med räntebärande värdepapper och fastigheter. Den följer också med upp i goda tider, om än inte lika mycket som rena aktiefonder. Sedan sista december förra året till och med 8 oktober i år har utvecklingen för icke-väljaralternativet Premiesparfonden och genomsnittet för de tio mest valda fonderna gått bakåt med nära 19 procent. Samtidigt har återbäringsräntan** i den traditionella försäkringen i snitt hos livbolagen legat på ca 8 procent plus. AMF Pensions genomsnittliga återbäringsränta har varit ca 13 procent under samma period. De flesta livbolag har nu en återbäringsränta på 3 procent, även AMF Pension. - De flesta av PPMs drygt 500 fonder ligger på höga minustal sedan pensionsvalet förra hösten. Undantagen är få, bland andra några Rysslands- och Kinafonder. Under denna tid har återbäringsräntan i traditionella försäkringar sänkts - men alla ger fortfarande ränta på pengarna. Dessutom är det insatta kapitalet garanterat, säger Christer Elmehagen. För mer information: Christer Elmehagen, VD, 08-696 31 30 eller 0707-307000, eller Conny Johanson, pressansvarig, 070-216 23 16 *En traditionell försäkring är ett pensionssparande där man inte kan förlora insatta pengar. De pengar spararen sätter in under arbetslivet förvaltas med en garanterad ränta (just nu 3 procent före skatt och avgifter) och om tiderna är goda och förvaltaren gör ett bra jobb kan spararen få en högre s.k. återbäringsränta. Den räntan är dock inte garanterad utan är en del av bolagets riskkapital. Försäkringen förekommer ofta som alternativ till fondförsäkring i de olika tjänstepensionssystemen. **Källa återbäringsränta: Risk & Försäkring ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011010BIT00300/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011010BIT00300/bit0001.pdf