• Amnode/

Amnodes styrelse har med stöd av bemyndigande beslutat att genomföra en riktad nyemission av aktier

Styrelsen för Amnode AB (”Amnode” eller ”Bolaget”) har beslutat, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 1 juni 2017, att genomföra en riktad nyemission om 20 866 668 aktier, vilken tillför Bolaget cirka 6,3 MSEK före avdrag för emissionskostnader ca 100.000:-

Styrelsen har beslutat, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 1 juni 2017, om en riktad nyemission av sammanlagt 20 866 668 aktier till Sandrevet Invest AB, Realisator Invest AB, PL20 Design AB, Boledo Konsult AB, Daniel Holmström, Per Hallerby, Gerhard Dal, Göran Månsson, Niclas Löwgren, Ratsave AB, Peter Ågren, Gary Börjesson, BGL Management AB och Gryningsstunden Förvaltning AB

Aktierna emitteras till en teckningskurs om 0,30 SEK per aktie. Totalt har 20 866 668 nya aktier emitterats och tecknats, vilket innebär att Bolaget tillförs cirka 6,3 MSEK före mindre emissionskostnader.

Amnode avser att använda emissionslikviden för att finansiera och säkra bolagets fortsatta drift under en period av ansträngd likvidsituation och att säkra sin produktionsapparat inför beräknade kraftigt ökande volymer under hösten. Skälet till att avvika från aktieägarnas företrädesrätt genom den riktade nyemissionen är Bolagets omedelbara behov av likviditetstillskott som är kritiskt för verksamhetens fortsatta bedrivande över sommarperioden och en trygg produktionsstart i höst. Teckningskursen har fastställts efter förhandling mellan Bolaget och tecknarna. Den efter förhandlingar fastställda teckningskursen innebär en kontantlikvid emissionsrabatt om 13,79 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de tre senaste handelsdagarna, 156 avslut, om 0,348 kronor.

”För sommarperioden och inte minst för att säkra starten i augusti under en ökad orderingång är det helt avgörande att vi säkrar tillgången till rörelselikvid, Bolagets akilleshäl. Amnode saknar andra möjliga betalningsmedel än egna aktier och styrelsen har beslutat om denna nödvändiga emission som det glädjer oss mycket över att vi under stor tidspress nu framgångsrikt genomfört säger Lars Save VD för moderbolaget Amnode.”

Genom den riktade nyemissionen ökar antalet aktier i Bolaget med 20 866 668 från 66 357 184 till 87 223 852 och aktiekapitalet ökar med 5 216 667,00 SEK från 16 589 297,20 SEK till 21 805 964,20 SEK, vilket resulterar i en utspädning om cirka 31 procent före emissionen och ca 24 procent efter emissionen.

Styrelsen avser att ge övriga aktieägare i Anmode möjligheten att investera i Bolaget genom deltagande i en företrädesemission som är tänkt att genomföras under fjärde kvartalet 2017.

Lars Save, VD och koncernchef 070 590 18 22

Denna information är sådan information som Anmode AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 juni 2017 kl 10,00