Blå kokboken utsedd till världens bästa välgörenhetskokbok på Gourmand World Cookbook Awards

Den 26 maj delades Gourmand World Cookbook Awards ut i Yantai i Kina. Bland de nominerade böckerna stod Blå kokboken av Anna Benson - som till slut kammade hem vinsten som världens bästa kokbok i kategorin Välgörenhet.

Från vänster: Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen, Anna Benson, författare och initiativtagare till Blå kokboken, Göran Hellberg, generalsekreterare Prostatacancerförbundet.

Tävlingen, som ibland kallas för kokbokvärldens Oscarsgala, delar årligen ut priser i flera olika kategorier till världens främsta kokböcker, dryckesböcker och matmedia. Blå kokboken tog under 2017 hem den nationella vinsten, och var därmed med och tävlade om det internationella priset. Under lördagen fick Anna, tillsammans med representanter från Prostatacancerförbundet, ta emot förstapriset på plats i Kina.

Jag är så glad att kunna sprida matglädje och samtidigt göra gott. Blå kokboken har samlat in över en halv miljon kronor till den viktiga prostatacancerforskningen - och nu också belönats med det här priset. Jag är överlycklig, det här är bland det största man kan vinna i kokbokssammanhang! säger Anna Benson, författare till Blå kokboken.

Det är tredje gången Anna Bensons kokbokserie vinner priset: först med Rosa kokboken år 2015, och andra gången med Rosa kokboken II år 2016.

För att köpa boken eller läsa mer, besök blåkokboken.se.

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt för Anna Benson på editK på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Anna Benson är serieentreprenör, konstnär och författare. Hon är ett känt ansikte i kampen mot cancer med ett ambassadörskap för Rosa bandet i ryggen, grundare av Cancerpodden och författare till Rosa kokboken, Rosa kokboken II och Blå kokboken. Under hösten 2018 är hon aktuell med Blå kokboken II, där 100 kr per såld bok går oavkortat till Prostatacancerförbundet.

Taggar:

Om oss

Anna Benson är serieentreprenör, konstnär och författare. Hon är också granexpert med lång erfarenhet av att odla och sälja granar, och har skrivit Granboken. Hon är ett känt ansikte i kampen mot cancer med ett ambassadörskap för Rosa bandet i ryggen, grundare av Cancerpodden och författare till Rosa kokboken, Rosa kokboken II och Blå kokboken.

Snabbfakta

Den 26 maj delades Gourmand World Cookbook Awards ut i Yantai i Kina. Bland de nominerade böckerna stod Blå kokboken av Anna Benson - som till slut kammade hem vinsten somvärldens bästa kokbok i kategorin Välgörenhet.

Citat

Jag är så glad att kunna sprida matglädje och samtidigt göra gott. Blå kokboken har samlat in över en halv miljon kronor till den viktiga prostatacancerforskningen - och nu också belönats med det här priset. Jag är överlycklig, det här är bland det största man kan vinna i kokbokssammanhang!
Anna Benson, författare och initiativtagare till Blå kokboken.