Så skyddar du ditt hus mot fukt och mögel

Det finns många vägar in i huset för fukten. Ovanifrån som regn eller snö, från marken eller inifrån huset på grund av läckande diskmaskiner och fuktspärrar som inte fungerar. När du ser över husets skydd är det ändå bäst att börja med ”regnkappan”.

– ”Regnkappan” brukar man kalla husets yttre fuktskydd, det vill säga tak, väggar och grund. Kontrollera att taket är helt, att alla genomföringar är täta och att avrinningen fungerar som den ska. Hängrännor och stuprör behöver rengöras från löv och annat skräp då och då. Kontrollera gärna också att marken lutar från huset. Har du ett hus med krypgrund behöver du ha koll på att det inte är för fuktigt. Här finns det moderna hjälpmedel i form sensorer som verkligen gör det enkelt att ha koll, säger Johanna Lindström som är husexpert på Anticimex.

Går vi sedan in i huset finns en hel del att kontrollera även där. Ett riskområde inomhus är vinden.

– I bostaden behöver man ha bra ventilation så att det inte kommer upp fuktig luft på vinden. På samma sätt som i grunden finns det smarta sensorer som håller koll på det här med fukt på vinden, det kan vara värt att titta på om du vill ha koll utan att vara expert, säger Johanna.

I boendemiljön är våtrum ett så kallat riskområde för fuktskador. Mycket beror på tätskikten, vilka ibland kan vara relativt svåra att göra rätt. Allt ser ofta bra ut på ytan, men är sedan tätskiktet under, exempelvis kakel och klinker, inte tätt mot golvbrunnar och andra genomföringar så kan det bli problem. En annan sak som är viktig att tänka på i badrummet är ventilation, så att man får bort den fukt man tillför genom att exempelvis duscha eller bada.

– Ett annat riskområde är köket. Diskmaskin, kyl och frys kan gå sönder och läcka ut vatten. Här behöver man säkra att det finns fukttäta underlägg av plast undertill och att diskbänksskåpet är tätt. Det finns också vattenlarm som gör att du upptäcker läckage snabbare, säger Johanna.

En annan orsak till fuktskador i hus finns i så kallade riskkonstruktioner. Det är ofta äldre konstruktioner som bygger på byggnadssätt som inte längre används. Invändig isolering i träreglade konstruktioner i källare är en sådan riskkonstruktion, som kan ge problem med fukt och mögel.

– Vi ser många hus varje år som har uppreglade väggar och golv i källare, som har problem. Ofta är det trä direkt mot betong som är problemet, det är som bäddat för fuktproblem, avslutar Johanna Lindström.

Har du fuktproblem i huset och vill ha vår hjälp?
Kontakta ditt närmaste Anticimex-kontor när du behöver vår hjälp eller är osäker på något.
Du söker enkelt fram ditt närmaste kontor här .

Om oss

Anticimex är det moderna serviceföretaget inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Genom förebyggande åtgärder, ny teknik och hållbara lösningar skapar vi hälsosamma miljöer för både företag och privatpersoner runt om i världen. Anticimex har mer än 3 600 anställda och har 2,2 miljoner kunder i 17 länder runt om i världen. Läs mer på www.anticimex.se