Apikal Fastighetspartner AB (publ); Delårsrapport 2016-09-30

Resultat och ställning, kvartal 3 2016

• Resultatet efter finansiella poster  för årets tre första kvartal uppgår till 2 010 (1 720) tKr. Rörelseresultatet under perioden uppgår till 2 010 (1722) tKr.
  • Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 594 500 (327 000) tKr.
  • Portföljen av marknadsnoterade obligtioner, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 596 879 (329 169) tKr.
  • Eget kapital uppgick vid periodens slut till 2 454 (2 420) tKr

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 3 2016

I början av juli stängde Apikal sin första publika emission i form av tilläggsemission i Apex 6 med totalt tecknat 106,7 Mkr, varpå totalt emitterad volym i Apex 6 uppgår till 146,2 Mkr.

Apikals publika tilläggsemission gav investerare möjlighet att teckna i andelar om 250 000 kr vilket har öppnat dörren till en rad nya förmedlare som fått upp ögonen för vår produkt samt tecknat andelar i emissionen. Ytterligare en nyhet i Apex 6 är att kupongränta består av rörlig del i form av 3-månader Stibor med golv noll samt en fast del som uppgår till 575 – 625 baspunkter.

I september emitterades även en riktad tilläggsemission i Apex 5 som uppgick till 34 Mkr, varpå totalt emitterad volym i Apex 5 uppgår till 226 Mkr vilket också innebär att Apikal möjliggjort full utlåning till låntagaren.

I början av oktober stängde Apikals andra publika emission i form av en tilläggsemission i Apex 6 med totalt tecknat 51 mkr varpå totalt emitterad volym i Apex 6 uppgår till 197 Mkr.

Förväntningar avseende den framtida utvecklingen

Bolaget förväntar sig att genomföra ytterligare en Apex 6 emission under året 2016 för att möjliggöra full utlåning till låntagarna. Målsättningen är att ha emissionerna stängda samt att investerat kapital skall vara utlånat till ett eller flera fastighetsbolag inom 1 månad efter startdag i respektive Apex. Möjlig låntagare namnges för investerare i samband med stängning av emissionen.

Helårsrapport för 2016 publiceras den 10 februari 2017.

Tel. 08-121 32 917