Apikal Fastighetspartner AB (publ); Delårsrapport 2017-03-31

Resultat och ställning, kvartal 1 2017

Resultatet efter finansiella poster för årets första kvartal uppgår till 1 243 (-22 ) tkr. Rörelseresultatet under perioden uppgår till 1 236 (-22) tkr.

Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 879 300 (418 000) tkr.

Portföljen av marknadsnoterade obligtioner, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 882 749 (419 932) tkr.

Eget kapital uppgick vid periodens slut till 1 663 (872) tkr.

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 1 2017

I mitten på februari stängde Apikal i förtid sin andra publika emission i form av Apex 7 då emissionen blev fulltecknad med en totalt tecknad volym om 205 mkr.

Likt tidigare publika emission gav Apex 7 investerare möjlighet att teckna i andelar om  250 tkr med en kupongränta bestående av en rörlig del i form av 3-månader Stibor med golv noll samt en fast del som uppgår till 575 – 600 baspunkter.

Händelser efter kvartalets utgång

För att expandera utlåningsverksamheten ytterliggare så lanserade Apikal under maj månad en ny placering av vinstandelslån i Apex 8 om 41 mkr. Tillskillnad från tidigare publika emission är denna emission en riktad private placement med minsta handelspost om fyra andelar á 250 tkr och med en kupongränta bestående av en rörlig del i form av 3-månader Stibor med golv noll samt en fast del som uppgår till 575 – 600 baspunkter. Apex 8 emitteras den 22 juni 2017.

Kommande rapportdatum

Delårsrapport för andra kvartalet 2017 publiceras den 22 augusti 2017.

Martin Fredriksson, VD

Tel. 08-121 32 917