Keld Pedersen blir ny VD för APM Terminals i Indien

Keld Pedersen har utsetts till VD f ö r APM Terminals Pipavav i Indien med start 1 maj 2015.  Keld forts ä tter tillsvidare som VD ä ven f ö r terminalen h ä r i G ö teborg.

Keld Pedersen har jobbat inom APM Terminals sedan starten av bolaget, bland annat i Kamerun, Malaysia och på huvudkontoret i Haag.

- När jag blev tillfrågad om VD-posten i Indien, såg jag det som ett spännande nytt steg att ta. Tills vidare kommer jag även att fortsätta som VD här i Göteborg och säkerställa rekryteringen och övergången för min efterträdare, säger Keld Pedersen.

Anläggningen i Pipavav i Indien är en strategiskt viktig hamn som servar alla typer av gods. Anläggningen är noterad på den indiska börsen.

Beslutet kommer inte att påverka de pågående utvecklingsplanerna för APM Terminals Göteborg och den investeringsplan på drygt 800 miljoner kronor som ligger.

För mer information, vänligen kontakta:

Keld Pedersen, VD
keld.pedersen@apmterminals.com

Katrin Lemming, Kommunikationsansvarig
katrin.lemming@apmterminals.com

----------------------------------------------------------

Om APM Terminals Gothenburg AB
APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. Terminalen har 20-tal anlöp per vecka. Hit kommer direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg, från andra hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag har 20 300 anställda i 66 länder och omsätter 4,45 miljarder USD (2014).   www.apmterminals.com

Taggar:

Om oss

Om APM Terminals APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals Gothenburg, som är i drift sedan 2012, rymmer både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg från hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen upp till 20.000 TEU-kapacitet. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag i Nederländerna har 22 000 anställda i 59 länder och omsätter 4,17 miljarder USD (2016). För mer information besök www.apmterminals.com