• Apollo/

Nedskräpning, dålig hygien och snålhet–svenskarnas främsta irritationsmoment på utlandsresan

Apollos senaste undersökning visar att svenska folket håller hårt på vett och etikett på semesterresan och stör sig på folk som inte uppför sig. Det som främst upprör svensken är nedskräpning (87 %), dålig hygien (66 %) och folk som inte lämnar dricks (48 %). Semesteretiketten är viktigare för äldre och kvinnor. De yngre resenärerna är mer förlåtande.

­­– Att nedskräpning kommer i topp är lovande tycker jag, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo. Vi svenskar är ganska bra på renhållning och återvinning, kanske mer än turister från en del andra länder. Dessutom är det ofta en fråga under utveckling på resmålen, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Topplistan över svenska resenärers irritationsmoment:

1. Nedskräpning – 87 %
  2. Dålig hygien – 66 %
  3. Att man inte lämnar dricks – 48 %
  4. Att man tar kort på andra utan att fråga – 48 %
  5. Ett skränigt uppträdande – 38 %

Vad man stör sig på skiljer mellan åldrar och kön. Män bryr sig generellt sett mindre om semesteretikett än kvinnor, det gör även de yngre resenärerna, 25-34 år. Däremot tycker män att det är mer irriterande än kvinnor med skräniga människor som uppför sig på ett överdrivet sätt, slösar pengar, lämnar för mycket i dricks eller klär upp sig för mycket. Kvinnor irriterar sig mer på dem som tar kort på andra utan att fråga (på tredje plats för kvinnor) och snålhet när det gäller dricks.

– Man skulle nästan kunna dra slutsatsen att kvinnor tänker mer på lokalbefolkningen och män lägger större vikt vid ens eget uppförande som resenär, vilket gärna ska vara lite lågmält. Det finns en sådan överrepresentation i undersökningen, om än liten, säger Kajsa.

I topless-frågan går meningarna isär igen. Nästan dubbelt så många kvinnor (44 %) som män (23 %) tycker att det är oanständigt att sola topless eller bära minimala badkläder. Det tycker även 81 % av föräldrarna och 39 % av resenärer över 45 år.

Den äldre generationen visar större irritation än andra åldrar över frågor som dålig hygien, överdrivet beteende och öppet flirtande. Resenären mellan 35-44 år tycker inte det är lika stötande som andra åldersgrupper med folk som inte lämnar dricks.

Kvinnor irriterar sig mest över:

1. Nedskräpning – 89 %
  2. Dålig hygien – 67 %
  3. Att man tar kort på andra utan att fråga – 54 %
  4. Att man inte lämnar dricks – 51 %
  5. Ett skränigt uppträdande – 35 %

Män irriterar sig mest över:

1. Nedskräpning – 85 %
  2. Dålig hygien – 66 %
  3. Ett skränigt uppträdande – 42 %
  4. Att man tar kort på andra utan att fråga – 40 %
  5. Att man inte lämnar dricks – 43 %
Topplista enligt ålder: 25-34 35-44 45-54 55-65
  1. Nedskräpning
86 % 87 % 86 % 90 %
  1. Dålig hygien
55 % 62 % 69 % 77 %
  1. Att man inte lämnar dricks
48 % 41 % 49 % 53 %
  1. Att man tar kort på andra utan att fråga
44 % 47 % 50 % 49 %
  1. Ett skränigt uppträdande
28 % 33 % 44 % 46 %

Undersökningen genomfördes i november 2010 av undersökningsföretaget Opinion Matters. Resultaten baseras på svar från 1014 svenskar som semestrar utomlands minst en gång per år.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.