• Apollo/

Stor efterfrågan på resor till vintern - Apollo sätter in 7400 nya platser till solen

Försäljningen av vinterns resor är i full gång. Hittills har bokningarna ökat med 26 procent jämfört med förra året. För att möta den stora efterfrågan sätter Apollo in extraflyg. Totalt handlar det om 7400 platser från Arlanda, Landvetter, Malmö Airport, Karlstad och Växjö till Fuerteventura och Teneriffa.

Redan i vintras såg vi att efterfrågan på resor till Kanarieöarna ökade och nu är trycket på vinterns resor större än någonsin. Totalt ligger försäljningen av vinterresor 26 procent över samma period förra året. De senaste veckorna har försäljningen av resor till Kanarieöarna ökat med 40 procent.  För att möta den stora efterfrågan på Kanarieöarna har Apollo satt in extraflyg till Fuerteventura och Teneriffa. Till Fuerteventura sätter Apollo in 3700 extra platser och till Teneriffa samma antal extra platser.

Samtidigt ger Apollo möjligheten för både Växjö- och Karlstadsbor att få resa direkt till både Teneriffa och Fuerteventura. Det blir 740 platser till Fuerteventura och 740 platser till Teneriffa från både Växjö och Karlstad.

Sammanlagda antalet platser:

Arlanda: 3848 platser

Göteborg: 296 platser

Malmö: 296 platser

Karlstad: 1480 platser

Växjö: 1480 platser

- Det känna alltid extra roligt när vi kan erbjuda landsortsborna direktflyg. Vi märker en ständigt ökad efterfråga på direktflyg från hela landet. Vi tror också på att Kanarieöarna kommer att bli en storsäljare för vintern, säger Kajsa Moström, Apollos informationschef.

Efterfrågan på resor till Kanarieöarna hade redan ökat innan revolutionen i Nordafrika. Men fick sedan också extra skjuts av att Egypten och Tunisen fick stängas ner, det märks nu att efterfrågan finns kvar och växer till vintersäsongen. Kanarieöarna har också satsat mycket på sina hotell de senaste åren för att stärka sin konkurrenskraft.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.