Apoteas insamling till SOS Barnbyar passerar 2 miljoner

Apotea.se, Sveriges enda renodlade nätapotek, har sedan årsskiftet samlat in 2 miljoner kronor till SOS Barnbyar. Över 70 000 kunder har bidragit till insamlingen som sker på apoteas webbplats.

Apoteas insamling startade i augusti 2015. Bara sedan årsskiftet har 2 miljoner kronor samlats in. Pengarna går oavkortat till SOS Barnbyars verksamhet för utsatta och föräldralösa barn.

”Jag är oerhört stolt att vi tillsammans med våra kunder är med och förändrar livet i grunden för de 145 barn som växer upp i barnbyn i Siem Reap i Kambodja. Nyligen utökade vi dessutom samarbete med SOS Barnbyar för att även kunna bidra till deras verksamhet här i Sverige vilket känns nära och angeläget”, säger Pär Svärdson, VD för apotea.se

SOS Barnbyar arbetar för att ge föräldralösa och utsatta barn en chans till ett bättre liv. Organisationen driver fler än 550 barnbyar i 134 länder. SOS Barnbyar arbetar även med familjestärkande program för att ge barn möjligheten att stanna i sin befintliga familj.

”Tack vare stödet från apotea.se kan vi stötta de mest utsatta barnen här och nu, vilket gör det möjligt för barnen att växa upp till trygga, självständiga och självförsörjande individer. Gemensamt bidrar vi till en hållbar värld och framtid”, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare SOS Barnbyar.

Under hösten 2016 har SOS Barnbyar även startat en verksamhet i Hammarkullen, Göteborg. Verksamheten, som stödjs av bland annat apotea.se, vänder sig till barn i samhällsvård med initialt fokus på ensamkommande barn.

Pär Svärdson, VD apotea.se, 070-497 42 37, Par@apotea.se

Catharina Gehrke, Generalsekreterare SOS Barnbyar, 08-578 427 80, Catharina.Gehrke@sos-barnbyar.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. apotea.se har det största sortimentet, över 11 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning på nätet och via telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till prognostiserat en miljard 2016. apotea.se har drygt 220 anställda i Morgongåva och vid huvudkontoret i Stockholm. För mer information se: apotea.se